Jag är lite irriterad över hur långsamt det går för mig att läsa Ghost Story, senaste boken om Harry Dresden. Den sista av böckerna som jag föresatte mig att läsa allihop av way back i februari. Jag begrep ju redan då att det skulle krävas mer tid än bara mars för att jag skulle komma igenom dem men nu är vi ändå inne i juni och jag drar benen efter mig. Det stör mig.

Jag fastnar hela tiden. Först var den för annorlunda mot de tidigare och jag hade svårt att ta mig in i handlingen. Jag hade svårt att relatera, svårt att bry mig, särskilt efter den episka avslutningen av Changes, boken innan. Det var en sådan urladdning att säkert så behövdes det något av en helt ny riktning, men… Jag vet inte. Jag får inte riktigt till det.

Pratade om det med den andre Dresden-fanen i det här hushållet och kom förbi det. På ett tag. Sedan var det dags igen. Och igen. Jag sitter fast. Blä.

Det är inte det att berättelsen är dålig eller tråkig, det bara vill sig inte. Kanske är jag bara lite mätt på Harry Dresden just nu, det har ju blivit lite mycket av det goda även om jag läst annat emellanåt de senaste månaderna. Normalt skulle jag lagt den åt sidan för nu och fokuserat på annat tills lusten kom tillbaka. Jag är helt för att det finns en rätt plats och tid för de allra flesta böcker, passar inte en kan den absolut komma att passa senare.

Men jag har En. Bok. Kvar. Av tretton. Mindre än en bok kvar till och med. Det vore väl fasen också om jag inte skulle kunna klämma mig igenom den här också och vara all caught up. Till slut. Morr. Jag tycker ju inte ens att den är dålig, Jim Butcher är lika vass som han brukar.

Så. Wish me luck? Påminn mig om hur mycket annat gott som väntar när jag är klar med den här boken? Håll en tumme för mig?


Flattr this