För två år sedan igår stod jag i nyinköpta vita linnebyxor och ny vit sommarblus utanför Riksdagen. Vi var många där, många men inte alla vitklädda i någon grad. Det var packat med folk, det trummades och vi skrek. Stoppa FRA, stoppa FRA! Jag var stark, jag var segerviss. De kunde inte bara ignorera detta, nu måste de lyssna på oss. Några få skulle inte få genomföra detta vidriga mot så mångas vilja. Det var inte möjligt, inte idag, inte i vårt samhälle. Det händer inte i Sverige.

Jag fick ont i fötterna, men struntade i det. Folk minglade, jag vågade inte prata med så många men jag kände igen flera. Jag njöt av att bara vara där, vara med när det hände, stå upp och räknas. Nu jävlar…

Efter mycket om och men bestämde vi oss för att försöka ta plats uppe på läktaren. Vi gick in, låste in våra väskor och tog hissen upp. Stod i kö för att bli visiterad och få komma in. Där hördes ingenting av kalabaliken utanför. Där var absolut tyst. Av alla protester därute hördes absolut ingenting in till politikerna i plenisalen. Zip. Nada.

Någonstans där förstod jag, med en växande iskall klump i magen, hur det skulle gå.

Jag får kanske skylla mig själv som inte varit alls intresserad av politik innan, och nu plötsligt krävde att min åsikt skulle få räknas. Det är inte så det går till, man gör inte så. Men aldrig trodde jag att Sveriges Riksdag skulle klappa mig personligen på huvudet och säga: Lilla gumman, du förstår inte det här. Det är för ditt eget bästa.

Vårt bästa i helvete heller. Och vet detta, jag har inte glömt. Ingen av oss som var där för två år sedan har glömt vilket oerhört övertramp ni begick när ni röstade för FRA-lagen. När vi fick en del av våra demokratiska rättigheter tagna ifrån oss, när meddelarskydd och brevhemlighet blev till fina ord på ett papper och ingenting mer.

Jag glömmer inte, och jag kommer aldrig att förlåta er.

******

Många skriver mycket bättre och mer initierat idag, och jag skulle vilja ha tid att länka ordentligt, men det hinns inte. Se istället till exempel Scaber Nestor, HAX, Rick, Anna Troberg, Opassande, Drottningen och Dexion.