Det finns dom som funderar, och så finns det dom som gör.

Jag är en funderare. Helt klart. Jag kan gå omkring och klura och fundilera i både månader och år, och sällan får jag häcken ur. Särskilt skriveriet funderar jag mycket på just nu. Jag vill skriva, men…

Som lilla husguden Mur så korrekt påpekar, författare är som hajar. Så länge du skriver, så länge du rör dig framåt andas du och lever och utvecklas. Det är när du slutar som det blir problem.
Jag skriver varje november. NaNoWriMo. Det är allt, än så länge. Resten av året funderar jag. Jag har ännu inte tagit mig förbi det första utkastet.

Min sambo däremot, han gör. Han får en idé, och innan han hinner ångra sig så kör han, inte sällan så att det ryker. Förra året hakade han på mig och skrev sin första NaNo-roman, och han imponerade stort. Och nu…

Nu gör han något som jag har långt kvar till att våga. Med start imorgon kommer han att lägga upp ett kapitel om dagen i en wiki, i det skick som den skrevs då i november. Känner man sig hågad att hjälpa till att redigera och förbättra så är det fritt fram. Jag kan inte med ord beskriva hur outsägligt läskigt jag tycker att det här måste vara. Att släppa iväg en text oredigerad, ja att släppa iväg en text över huvud taget… Jag… Det… Nä. Voj. Jag blir alldeles svettig bara av tanken.

Men ta er dit och läs, vetja! Jag vet att jag är hur spänd som helst på att få läsa!