Rick Falkvinge skriver idag om brevhemligheten, och vinkeln som Metro tagit upp om att Posten blir en allt viktigare kanal att distribuera knark. Posten som knarkkurir, jojo det låter det!

Brevhemligheten, är det fler än jag som liksom fick det med modersmjölken? Jag vet inte hur det gick till, kan inte minnas att mina föräldrar någonsin förmanade mig om att inte titta i andras brevlådor. Nu fanns det inte så många andra att öva sig på, jag är ju uppvuxen ute i skogen. Mitt ute i ingenstans står vid en enslig grusväg en ensam mörkgrön brevlåda. Kommer man förbi där är det ju den enklaste sak i världen att glutta på locket och se om där ligger något. Men Så Får Man Inte Göra. Som sagt, jag har inget minne av hur det gick till, men när jag var lite äldre och slog följe en kväll med en kompis som tjänade lite extra på att dela ut reklam i sitt villaområde så… Jag stod bara och glodde när hon vant öppnade brevlåda på brevlåda och släppte ner en reklambunt. Man Får Inte Titta I Andras Brevlådor. FÅR INTE! Hon hade lika gärna kunnat bajsa i brevlådorna vad mig anbelangade, så hårdkodat var detta.

Detta var ändå bara brevlådorna, pilla på själva breven var så förbjudet att mitt unga sinne vägrade befatta sig ens med tanken. Men som sagt, vete tusan hur det kom sig…

Posten har ingenting att göra med det den levererar. Det är inte Postens fel om du knarkar ihjäl dig på knark som brevbäraren kommit med. Inte heller om du får en misshaglig mobilräkning som kanske var dyrare än du hade tänkt dig. Inte ens om ditt ex skickar ett pinsamt kärleksbrev och vill ha dig tillbaka är det ens litegrann Postens fel. Budbärarimmuniteten. Don’t kill the messenger. Posten kan lägga sig i hur man adresserar, hur mycket man ska betala för att få skicka brev och paket, var de vill ställa upp sina gula brevlådor och hur dags posten delas ut. Men de är inte ansvariga för, har inte ens ett dugg med att göra, vad man skickar inuti kuvertet.

Jag tycker att samma regler ska gälla på internet som utanför det. Att få eller skicka brev eller e-post, eller något annat slags meddelande för den delen, det ska inte vara någon skillnad.

Enligt lag är det inte någon skillnad. Väl? Än åtminstone?

Bortsett från att det är snabbare och smidigare att skicka över internet, ja möjligen bortsett från knark då. Däremot kan man ju skicka musikfiler. Men att det skulle vara farligare än knark, och något att kringgå grundlagen för, det håller jag nog inte med om.