Det är den där tiden på året igen. Här är en meme som jag har gjort de senaste åren och jag gör den nu igen. Förra årets finns här, om man är nyfiken. Som vanligt, frågorna på engelska men mina svar på svenska.

1. What did you do in 2012 that you’d never done before?

Jag gick på teater i Uppsala.
Jag köpte e-böcker. (Möjligen hör det till förra året, menvaffan.)
Jag har firat Alla Hjärtans Dag med att se filmen Predator.
Jag var på söndagsbrunch på Clarion Hotel.
Jag fixade ögonbryn och fransar på salong.
Jag gjorde fiskpedikyr.
Jag köpte diskmaskin.
Jag har varit på hotellkongress.
Jag har varit på en gruppintervju för ett jobb.

2. Did you keep your new year’s resolutions, and will you make more for next year?

Jag lovade ingenting men ville få läsa och skriva mer, och tänka mer på mat och träning och hälsa. Jag har tränat en del och ätit LCHF under större delen av året, så det får sägas vara lyckat. Jag har bloggat en hel del men inte skrivit så mycket annat. Däremot har läsandet skjutit i taket och det är jag mycket glad över.
Till nästa år tänker jag bara säga att jag vill läsa ännu mer, eller åtminstone lika mycket som i år. Inga löften.

3. Did anyone close to you give birth?

Nej, inga födslar i min närhet.

4. Did anyone close to you die?

Nej.

5. What countries did you visit?

Jag var på semester i Spanien.

6. What would you like to have in 2013 that you lacked in 2012?

Mer tid. Mer tid att bara vara och reflektera.

7. What date from 2012 will remain etched upon your memory, and why?

Ptjaa, jag vet inte. Sextonde januari kanske, när jag kom tillbaka till gamla jobbet? Eller tredje december som var första dagen på lånejobbet.

8. What was your biggest achievement of the year?

Jag vågade tacka ja till lånejobbet trots alla otäckheter som det rörde upp för mig. Jobb-jag rockar. Hårt.

9. What was your biggest failure?

Jag bröt min NaNo-streak och skrev inte i år, men jag har inte särskilt dåligt samvete för det. Det fanns Anledningar.

10. Did you suffer illness or injury?

Jag hade problem med klåda i hårbotten under stora delar av året. Överjävligt.

11. What was the best thing you bought?

Diskmaskinen.

12. Whose behaviour merited celebration?

Janne. ♥ Han är fantastisk.

13. Whose behaviour made you appalled and depressed?

En nu före detta vän som bestämde sig för att hysa agg mot mig. Väldigt trist och jag önskar att vi gjort saker annorlunda men nu är det som det är.

14. Where did most of your money go?

Hyra och mat.

15. What did you get really, really, really excited about?

Inte direkt really, really, really excited, men jag läste ett gäng riktigt bra böcker under året.

16. What song will always remind you of 2012?

Urgh, säkert den där Call me maybe. Den har tamefan varit överallt.

17. Compared to this time last year, are you:
a) Happier or sadder? Gladare.
b) Thinner or fatter? Klart smalare.
c) Richer or poorer? Rikare.

18. What do you wish you’d done more of?

Läst.

19. What do you wish you’d done less of?

Angstat över vad folk tycker och tror.

20. How will you be spending Christmas?

På hotell i Vadstena i bästa tänkbara sällskap.

21. How will you be spending New Years?

I lugn och ro. Har ingen lust med nyårsgalaglitter och eftersom jag är vuxen kan jag välja själv.

22. Did you fall in love in 2012?

Nej, inga nya kärlekar i år.

23. How many one-night stands?

Inte ett enda. Ingen lust för sånt helt enkelt, fullständigt ointresserad.

24. What was your favourite TV program?

Hmm. Game of Thrones? Person of Interest?

25. Do you hate anyone now that you didn’t hate this time last year?

Ingen har förtjänat så starkt engagemang men jag är rätt trött på en eller ett par personer.

26. What was the best book you read?

Fledgling av Octavia Butler. Ljuvlig bok.

27. What was your greatest musical discovery?

Jag har faktiskt en i år! Bandet Ludo spelar helknasig men väldigt sympatisk… eh, rock? Tror jag?

28. What did you want and get?

Jag ville ha mer lugn och ro och det fick jag. Jag ville ha en diskmaskin och det fick jag också.

29. What was your favourite film of this year?

Jag har sett så lite film i år att det är rent löjligt. Dark Knight Rises var inte så pjåkig. Hobbiten var inte så illa som jag befarat.

30. What did you do on your birthday, and how old were you?

Jag fyllde trettiofyra och som vanligt gick jag ut på restaurang med rara vänner och åt och drack gott.

31. What one thing would have made your year immeasurably more satisfying?

Om jag haft en klon som kunnat gå och arbeta istället för mig så jag kunde sitta hemma i soffan och läsa.

32. How would you describe your personal fashion concept in 2012?

Svart och bekvämt, som alltid. De senaste veckorna har jag dock sportat arbetskläder som varken är svarta eller bekväma, bleh.

33. What kept you sane?

Janne.

34. Which celebrity/public figure did you fancy the most?

Ingen speciell sådär… Wil Wheaton kanske?

35. What political issue stirred you the most?

Jag har lackat rätt ordentligt på upphovsrättsindustrin i år, nu när jag börjat köpa fler och fler e-böcker.

36. Who did you miss?

Vänner, flera stycken.

37. Who was the best new person you met?

Jag har träffat en hel del folk på nya jobbet. Min teamleader är en raring.

38. Tell us a valuable life lesson you learned in 2012.

Att jag får vara som jag är. Faktiskt. Den tål att lära sig flera gånger, har jag märkt.

39. Quote a song lyric that sums up your year.

Nej jag gör ju inte sångtexter på det sättet, men eftersom jag nämnt Ludo härovanför så kan jag ju dela med mig av en text som hängt med i huvudet i år:

Love me cancerously, like a salt-sore soaked in the sea.
”High maintenance” means your a gluttonous queen,
narcissistic and mean.
Kill me romantically, fill my soul with vomit
then ask me for a piece of gum.
Bitter and dumb, you’re my sugarplum
you’re awful, I love you…


Flattr this

