Snökaoset kom idag. Riktig vinter, hurra!

Jag har ett annat jobb i några månader, det är sånt som kan hända i min bransch. Tydligen. Om man är awesome. Hur som helst, jag har ett annat jobb än mitt vanliga just nu och där jag sitter kan jag se en liten bit av en gata. Jag har suttit där och tittat ut på folket som desperat försökt ta sig fram idag. I den yrande snön. Jag har varit varm och haft en stor kopp te med mig at all times, och jag har funderat på om det inte vore läge att… Tja. Ploga den där vägen. Jag antar att det funnits andra vägar som var viktigare, för inte har där synts till en endaste plogbil på hela dagen. Jag har sett folk köra fast. Jag har sett folk putta på bilar som kört fast. Jag har sett fotgängare dratta på ändan. Jag gjorde faktiskt det också imorse, satte mig lite snyggt i en snödriva. Den var mjuk och jag hann borsta av det mesta av snön innan jag kom in i värmen så den hann inte smälta på mig.

Jag hade en massage-tid inbokad efter jobbet. Nice va, men begrep ju att SL har det sisådär idag och räknade inte med att hinna ta mig dit. Men det gjorde jag. Tunnelbaneresan satt som en smäck och jag blev en halvtimme tidig. Ptja.

Minns den där november-kvällen för några år sedan när jag skulle ta mig från Sundbyberg hem till Södertälje när det precis börjat snöa. Fem timmar tog det. Jag gick en bit av vägen, det gick fortast så.

Gillar det här vädret. Gillar att samhället får lite panik och skramlar runt innan det slutar snöa och ordningen återställs. Gillar att försöka klura ut hur en ska ta sig hem när de vanliga rutterna står stilla. Gillar att trotsa oväder och komma hem till en varm och ombonad lägenhet.  Gillar vår lägenhet.

Kort sagt, saker och ting är rätt peachy. Det borde det inte vara, men jag mår rätt bra. Jag saknar mina vanliga jobbarkompisar men kommer ju tillbaka till dem när det här lånet är klart om ett par månader så det är inget att hetsa upp sig över. Jag är omgiven av rara människor, det är det viktigaste. Har jag det så kan resten få se ut lite hur det vill.

Nejmenverkligen. Människor kan så lätt få för sig att det är enklare att trycka ner en än att lyfta en. Been there, done that. Omgiven av människor som begriper hur man påverkar varandra och som kan göra valet att peppa går allting så mycket lättare. Det är fortfarande en ansträngning men inte alls en lika stor en. Lättnaden, you guys. Lättnaden!


Flattr this

