Wow. Det krävs verkligen att någon fräser ifrån för att jag ska inse hur otroligt van jag är vid att alla runtomkring mig på internet är snälla och trevliga. Kanske var det inte ens fräsning, men jag uppfattade det så och tog illa vid mig. En sån liten sak. Wow. Jag kan nästan förstå de som omger sig med hatiska tidningskommentarer, korkade utlägg här och var, rasism och sexism och whatnot. Klart att de ser internet som en avskrädeshög. Jag har verkligen ingen kontakt alls med sånt, det är inte mitt internet. Det blir lite av en chock.

Hey, jag fick lära mig att när jag gick ut grundskolan så fick jag själv välja vilka jag ville omge mig med, inte förr. Jag tog fasta på det kan man säkert säga.

Men hur som helst, nog om det.

Har ni sett nyheten, den briserade igår, om en person som fått sin läsplatta blockerad och alla hennes köpta e-böcker raderade av Amazon? Varför, ingen vet eftersom Amazon inte svarat vettigt på hennes frågor. Har hon gjort något som bryter mot Amazons bestämmelser? Kanske, kanske inte. Ingen vet, Amazon verkar inte bry sig. Jag fick lite magknip av att läsa om det, det påminner om när jag fick mitt Amazon-konto (och Audible-konto) spärrat här i vintras. När jag nu inser att jag antagligen bara hade turen att få kontakt med en vettig människa på Amazon som valde att återskapa mitt konto efter att det spärrats, att jag hade rätt och inte hade gjort något dumt är över huvud taget inte relevant i Amazons ögon, så gör det mig ännu mer illa berörd. Tillgången till alla e-böcker och ljudböcker som jag betalat för har jag enbart på nåder. Om Amazon bestämmer sig kan de enkelt radera hela mitt bibliotek och behöver inte ens besvara frågan varför.

Jag älskar min läsplatta, den är en fantastisk pryl och jag vill inte vara utan den. Men det känns inte helt säkert att fortsätta använda den in i framtiden.


Flattr this

