Läser ni Torrentfreak? Såg ni posten om ytterligare en studie som kommit fram till att de som laddar ner musik ”olagligt” även är de som lägger mest pengar på musik?
Jag är inte förvånad, förstås. Det är väl klart som korvspad att den som är intresserad av musik i många fall kommer att både fildela till sig den och köpa den i högre utsträckning än den som inte är intresserad.

Jag är inte särskilt musikintresserad. Musik är oljud som man kan använda för att stänga ute annat oljud, till exempel skrikande ungar på tunnelbanan, inte mycket mer. Jag köpte visserligen Amanda Palmers senaste, men dessförinnan minns jag inte ens när jag köpte en skiva. Jag har däremot provat olika streamingtjänster; Pandora, Spotify, WiMP och nu senast Rdio. De ger mig tillgång till en ljudmatta de få tillfällen jag känner att jag behöver en.

Jag minns inte heller senaste gången jag fildelade musik. Jag har nog gjort det men det var i så fall många år sedan. Istället för att betala femtio eller hundra kronor i månaden för min ljudmatta hade jag dock lika gärna kunnat använda olagligen nedladdad musik, det kvittar mig lika. Enda anledningarna är att det är enkelt och jag sparar utrymmet på min mobil som jag annars fått reservera för mitt sorts oljud.

Det skulle vara trevligt att någon gång slippa den här vanföreställningen att en nedladdning är en förlorad försäljning. Det stämmer helt enkelt inte. Intresse föder intresse, och det tror jag att de flesta som envist (år efter år efter år *gäsp* efter år) håller fast vid den gamla tesen ändå heller med om. Det ska dock bara inte gälla musik? Eller film och TV-serier, spel och programvara som man kan hitta i fildelningsnätverken? Oklart det där.

Visst finns det de som ägnar sig åt kulturdelning och aldrig låter en krona komma i artisters eller musikbolags fickor, absolut. Frågan är bara, ifall möjligheten inte funnits att fildela/låna från en kompis/spela av ifrån radion, om de istället traskat iväg till närmsta butik och betalat för sig? En del, långt ifrån alla skulle jag uppskatta.

Ärligt talat, hävdar man att de som laddar ner olagligen inte dessutom köper det de gillar så säger det enbart något om den som yttrar det. Bara för att DU inte kan tänka dig att betala för något som du kan få fatt i gratis så innebär det inte att vi (och ja, jag innefattar ändå mig själv här) inte kan tänka oss att göra det. Det ställer DIG i pinsamt dålig dager, ingenting annat.


Flattr this