Det hör ju till att inte ha någon som helst relation till årets Nobelpristagare i litteratur. Det är närapå alltid ett helt nytt namn, någon man aldrig hört talas om. Det hör till att många gör sig lustiga över detta faktum. Fair enough. Undantaget kanske förra året, men så har jag såvitt jag vet aldrig läst Tranströmer. Kommer troligen inte att göra det heller, har fullt sjå att läsa sånt jag vet att jag tycker om. Utrymmet och önskan att läsa utanför min comfort zone är litet. Just nu iallafall, vem vet vad som ligger i framtiden.

Jag trodde att jag hade förlikat mig med det faktum att jag läser långsamt. Jag trodde att det var ett avslutat kapitel att angsta över sidor per timme, men kanske har något skakats loss den senaste tiden. Det har kanske märkts? Att försöka få plats för allt jag vill läsa är svårt och hela tiden dyker det upp nya titlar. Det svämmar över, jag har inte en suck att hinna med och det stör mig.

Well.

Jag kommer på mig själv med att faktiskt bli lite nyfiken på denne Mo Yan. Jag kanske borde försöka läsa något av honom?

Men det är då jag förstår. Det är då jag vet att något inte är som det borde. Nejnej, jag är inte alls på riktigt intresserad. Jag har bara fel på… filtret, så att allting jag ramlar över på ett eller annat sätt verkar värt min tid. Jag när ju till och med en önskan att ge Abercrombie en chans till för han är alldeles säkert jättebra egentligen, bara för att jag såg honom på Kontrast. Minnet av hur jag absolut inte gillade The Blade Itself vid vare sig första eller andra försöket är lika starkt men av någon anledning avskräcker det inte min läslust. Som det borde. Jag har fel på filtret. Alla böcker verkar intressanta, ingen verkar dålig.

Jag tror att jag behöver ta ett steg tillbaka, på nytt inse att jag aldrig kommer kunna läsa alla böcker i hela världen innan jag dör. Jag kommer inte ens hinna läsa alla böcker jag vill läsa. Vet inte riktigt hur det ska gå till, vet inte ens hur jag hamnade här igen, men på något sätt…

Kanske borde jag bara tänka lite mer på Beppo Gatsopare. Kan det vara lösningen?


Flattr this

