En ny dag, nya nördiga saker.

Hörni, ingen har väl missat att HumbleBundle har ett ebokspaket ute? Skynda er, det är en riktigt schysst samling författare: Doctorow, Gaiman, Scalzi och Link bland annat. (Den sistnämnda såg jag ju en del av i helgen på Kontrast som ni säkert minns. Sympatisk människa.) Det här är samma upplägg som Storybundle har, ett gäng DRM-fria eböcker som en uppmuntras att betala vad en vill för, och där dessutom en valfri del av den summan går till välgörenhet. Jag är som bekant riktigt väldigt förtjust i betala vad du vill och tror inte alls på att det inte kan bära sig om folk ges möjlighet att betala löjligt lite för något. Se bara på detta innevarande exempel som har gått riktigt bra hittills. Försäljningen rusar och nådde $100000 på bara några timmar, nu har det dock sakntat av något. Jag har självklart köpt den och betalade $25 vilket vid den tidpunkten var långt över medel. Tjugofem dollar för åtta böcker, det är ju nästan skamligt lite och ändå drar de in så rysligt mycket pengar. Med några busenkla knapptryck fick jag dem skickade till min läsplatta, så nu ligger de där och retar mig. Måste läsa mera, fortare! Speciellt Doctorows Pirate cinema och Scalzis Old man’s war är jag nyfiken på.

En sak som blev tydligt i helgen är att geeks gillar t-shirt med tryck. Ju nördigare tryck desto bättre. En betydelsefull källa till t-shirtar för mig är ThinkGeek men det finns ju förstås många andra ställen att få sin tshirt-fix. Något som verkar komma mer och mer är webshopar som säljer en design under en begränsad tid, och när den är slut så är den slut och kommer aldrig mer igen. Lite som Humble Bundle, varje bundle har en begränsad period under vilken de säljs. Det här tror jag tilltalar nördar, att behöva anstränga sig och ligga på lite för att få fatt på det där extra speciella. Bara de senaste dagarna har jag hittat två sådana här butiker för t-shirtar: Qwertee och TeeFury. Varje design ligger ute under tjugofyra timmar, så gäller det att hålla koll så att man inte missar något som talar till ens egen speciella smak av geekdom.

Detta i sin tur påminner mig om The Novo Geek. Här satsar man på att sälja eleganta prylar med lite mer diskret fan-koppling. Som ett par urtjusiga BSG-manschettknappar, till exempel. Eller vad sägs om en slips i exakt Star Trek-nyans, command-gul eller science-blå. På The Novo Geek är tempot dock lite lugnare och just nu verkar man inte ha något alls till försäljning.

Har jag nämnt på sistone att jag älskar att leva i framtiden?


Flattr this

