Jag ser att man samlar länkar borta på Kontrasts hemsida, så jag rekommenderar verkligen en kik där om man vill veta mer än om vad jag pysslade med.

*****

Kontrast. Wow, vilken grej. Jag är så, så glad att jag hade möjlighet att vara där även om mina förväntningar på sätt och vis inte infriades. Som jag tidigare nämnt lyckades jag troligen pricka in min mest introverta helg på länge. Det betyder att människor tröttar mig och jag har större behov av lugn och ro än annars. Stoj och stim och sorl är inte direkt en optimal miljö, men det är ju bara att göra det bästa av det. Jag grundade dessutom med att inte äta så bra på fredagen, mest godis och läsk hela dagen lång så när jag kom fram till Hotell Gillet möttes jag av en helt fantastisk huvudvärk som sedan skulle komma att följa efter mig resten av helgen.

Nåväl. Hotell Gillet. Som kongresslokal betraktat var det här något som jag verkligen gillade. Hurra för hotellkongresser! Det var fullkomligt ljuvligt att ha ett rum att kunna smita iväg till när andan föll på, och att ha så nära ”hem” på kvällen. Jag vill ha fler hotellkongresser! Jag gillade också att det fanns ett lagom stort pub-utrymme som ledde direkt in till en korridor där programsalar och handlarrum låg. Inte så utspritt och ganska mysigt. Fint.

Under kongressen gavs ett antal nummer av kongressens eget nyhetsbrev ut. Jag tror att jag fick med mig ett av varje nummer hem. Skojigt och riktigt imponerande! De finns samlade här.

På grund av huvudvärken var jag på bara en handfull programpunkter. Jag hade visserligen satt som personlig utmaning att gå på färre programpunkter men det var mer för att hänga i baren och umgås med folk. Nu blev det inte så. På fredagen bevistade jag först bokbloggarminglet där jag kände mig som en total utböling trots att alla var supersnälla och rara och där jag blev riktigt osmickrande fotad, och sedan squee-diskussionen (som Maria borta på Tystnad dokumenterade frukterna av på ett föredömligt vis) och lite senare på kvällen singalongen av Once More With Feeling. SÅ glad att jag tog mig dit, för jäklar vad kul det var. Buffy har en särställning i mångas hjärtan och att få uppleva detta med en hoper främlingar var värmande. Tydligen störde vi den intilliggande hedergästintervjun med Peter Watts litegrann med vår, hrrm, skönsång. Oops.

Istället för att hänga i baren halva natten gick jag och la mig i hiskeligt god tid, vilket sen helt misslyckades med att få mig att må så mycket bättre eller vara i god tid tillbaka i kongresslokalerna på lördagen, men jag såg iallafall hedergästintervjun med Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg (och tro inte att jag nånsin kommer lära mig deras efternamn utan måste kolla upp det varje gång innan jag skriver dem, majj gådd) innan det var dags för lunch. Sushi! Med bokbloggarna! Väldigt trevligt hade vi.
Introduktion till steampunk hade jag knappt tänkt gå på men det var det som började när jag tog mig ner från hotellrummet igen. Intressant! Nene är riktigt klurig och rolig som föreläsare och ämnet är verkligen något som jag är nyfiken på. Dessutom var där ett par deltagare i full steampunk-stass som visade upp sig. Wow!

Jag satt kvar under Research when writing fiction och nickade till lite. Luften var inte den bästa och jag var redan medtagen och huvudvärkig. Minns inte så mycket av vad som sas tyvärr och efter det gick jag upp på rummet igen några timmar och kom inte ner igen förrän till NoFF-auktionen. Bellis in action, han måste upplevas och går inte att beskriva. Denna gång med eminenta sidekicken Fia, auktionerade ut böcker och allsköns pryttlar till förmån för NoFF som är ett initiativ för att skicka fans mellan de olika nordiska kongresserna. Klart att man vill vara med och stödja något sånt och jag lyckades ropa hem en bok till slut.

På söndagen lyssnade jag bara på de båda hedergästintervjuerna med Joe Abercrombie och Kelly Link. Sedan lallade jag runt mest, tog en nypa luft, köpte en bok i handlarrummet (Cirkoli, visst verkar den intressant?), köpte fler böcker hos Appetofftska antikvariatet, åt lite, lallade runt lite till innan det var dags för avslutningsceremonin. Jag har inte varit på någon av öppnings- eller avslutningsceremonierna förut, så det var lite kul att se att det minsann är en hel liten ritual där anden av Swecon är inblandad. Sedan var det slut, men inte riktigt. Dead dog party, en del av kongressen men ändå inte. Riktigt trevligt, öl dracks och foton togs och inte ville vi gå hem. För första gången på hela helgen kände jag inte för att stoppa huvudet i en hink med isvatten heller, alltid ett plus.

Det blev faktiskt en del mingel under helgen, om än inte så mycket som jag hade tänkt. Jag ville öva mig på att umgås med främlingar och det fick jag göra. Såpass att där är ett gäng som jag inte ser som främlingar längre. Win! Men attans vad jobbigt det är, och svårt! Tydligen finns det de som ser mig som en social person och jag kan verkligen inte hålla med. Det kan inte vara meningen att det ska vara såhär jobbigt att hindra sig själv från att springa och gömma sig när man står och pratar med människor man inte känner. Det hjälper inte att de är trevliga och intressanta och ibland så sympatiska att man bara vill krama om dem, för det är de oftast.

Iallafall.

Det låter kanske inte så odelat positivt när man radar upp det såhär, men jag hade en väldigt bra kongress. Faktiskt. Det slog mig flera gånger vilken inkluderande atmosfär det är här. SF-fans kommer i alla former och varianter, men alla är banne mig välkomna oavsett sociala färdigheter eller ej. Jag såg flera exempel på det under helgen och det gödde en kvillrande känsla i maggropen. Jag hoppas att de flesta som var där upplevde detsamma. Gamla fans och nya, män och kvinnor, nördar och geeeks, utåtriktade och blyga. Bra skit. Riktigt bra skit.


Flattr this

