Böckerna om Deverry är en av de snyggaste fantasyserierna jag äger och nog den som jag läst flest gånger, åtminstone de första delarna.

Jag trodde att jag hade missat en bok, att min samling av översatta böcker om Deverry saknade en. Minst en, kanske fler. Japp, jag började läsa dem när jag fortfarande läste mest på svenska, länge sen. De har stått i min bokhylla och varit snygga hur länge som helst, men jag har inte aktivt läst dem eller hållit koll på utgivningen. Jag vet att det var ett långt gap, flera år när ingenting nytt kom ut men hade liksom fått för mig att det var en titel där som jag inte köpt. Nu när jag tittade efter så visade det sig att den sista jag skaffade var Guldfalken, och efter det så bestämde det svenska förlaget att de inte ville ge ut fler. Spelade ingen roll att de finns tre titlar till på engelska, tre titlar av femton finns inte. Och så undrar de varför de svenska läsarna överger översättningarna av fantasyserier.

Inte nog med att man får vänta på dem (något som jag faktiskt har förståelse för, herregud) utan man lever hela tiden med risken att förlaget bara ledsnar och slutar ge ut dem för att det säljer för dåligt.

Jag läste Deverry-serien med stor behållning, de första böckerna har jag läst ett otal gånger men den sista då inte alls. Än. Jag funderar lite på hur jag ska göra nu. De är ju grymt snygga, jag vill behålla dem i bokhyllan. Men om jag skulle vilja läsa hela serien från början till slut… Börja från början och samla dem på engelska också? Byta språk mot slutet? Låna på biblioteket? Hitta eböckerna och ladda ner som en god pirat? Det sistnämnda är ju grymt frestande just nu kan jag meddela, billigast och smidigast. Å andra sidan skulle det ju kännas som en trevlig knäpp på nosen åt det svenska förlaget att köpa dem igen, fast på engelska. Hm…

Eller borde jag bara lämna dem därhän? Det var ju länge sen nu, jag kanske inte alls skulle tycka om dem om jag försökte läsa dem igen. Det finns ju så mycket annat jag vill läsa. Ajaj, vad göra?


Flattr this