Jag har inte gnällt på Samsung på ett tag, det måste vi åtgärda. Nå, anledningen till att jag inte har gnällt på så länge är för att det inte har hänt ett skit på uppdatering-av-min-telefon-fronten. Men nu så! Hurra!

Eller, inte så mycket till hurra med tanke på att det är två månader sedan resten av världens Galaxy Nexus-ägare fick tillgång till Jelly Bean. Sedan dess har ingen kunnat ge ett ordentligt svar på varför vi med svensk eller nordisk variant av Galaxy Nexus måste vänta så länge, eller ens varför vår modell existerar. Vi är alla hemskt upprörda.

Det är egentligen så fånigt och så onödigt. Jag är inte den som alltid måste vara först med det senaste, absolut inte. Men med Nexus och Google-loggan kommer förväntningen att telefonen kommer vara först med nya uppdateringar. Ren Google-upplevelse och allt det där. Hade det inte varit för att Samsung och Google själva odlat den förväntningen så hade jag inte brytt mig. Men att vänta två eller tre månader är inte okej i det här läget. Inte alls okej.

Och dessutom. Ja, uppdateringen är under utrullning och många svenskar har hunnit få den nu, arbetet påbörjades i helgen. Men tro för all del inte att jag har fått den. Icke. Jag väntar fortfarande. Bah humbug.

Det jag är mest grinig på just nu är Samsungs hantering av klagomålen. Man har inte kunnat svara på vad dröjsmålet beror på, inte på vad nyttan skulle vara eller vad skillnaden mellan modellerna innebär. När de allt mer irriterade användarna frågat efter hur arbetet går, hur länge det förväntas dröja så har man inte kunnat eller velat svara på det heller. Och därtill har man skyllt på Google. Det är Googles fel. Google i sin tur skyller såvitt jag förstår dessutom på Samsung. Oh joy, sandlådan nästa.

Hur jäkla svårt ska det vara att tala om vad man pysslar med och varför? Hur jäkla svårt ska det vara att lugna de egna användarna? Jag kan inte tycka att det är orimliga krav vi har ställt med tanke på de förväntningar man gladeligen piskat upp. Tro mig, nästa gång jag ska köpa mobiltelefon  kommer jag vara extremt noggrann med vilken modell det blir och Samsung kommer hamna väldigt långt ner på listan.

Tja. Jag får väl förutsätta att de känner att det var värt det.


Flattr this

