Det händer att folk frågar om jag saknar något, när det här med LCHF kommer på tal. Om jag saknar att äta något speciellt, eller vad jag saknar mest. Jag brukar svara: nektariner och chips.

Det händer att jag drar benen efter mig lite extra när jag går förbi fruktdiskarna på ICA och sniffar vid nektarinerna och äpplena. Nektariner är en såndär frukt som jag inte har någon spärr för, om jag äter en kan jag likagärna äta två, eller tre, eller tjugo stycken. Så för min egen hälsas skull låter jag just nu bli dem helt, förutom en sniff eller två. Chipshyllorna undviker jag däremot som pesten. Jag råkade kanske vid ett tillfälle när en man stod och bjöd ut smakprover på någon ny chipsvariant för några veckor sedan morra åt honom. Oops. Chips är mitt kryptonit.

Men en annan sak som jag saknar, inte för att det är så fantastiskt gott utan mer för att det är praktiskt, är bröd. Man kan ju lägga smarriga pålägg på bröd. Pålägg som är önskansvärda för mig, medan brödet i sig inte är det.

Jag har experimenterat lite med brödsubstitut men inte hittat något som riktigt funkar. Särskilt skivad kassler var ingen hit, till exempel. Jag vet att det finns recept på mjukt bröd med andra saker än mjöl som grund men har avskräckts av att det verkar komplicerat och tidsödande. Plus att jag inte vill lägga energi på något som sedan kanske ändå får ligga och mögla.

Men så såg jag Johanna posta ett recept på knäckebröd. Hm! (Hon hittade det i sin tur här, äras den som äras bör.)

LCHF-knäckebröd
6 st
1,5 dl skalade sesamfrön

1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg

Blanda och bred ut tunt på bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter – men ha koll så de inte blir brända. Ta ut och skåra för bitar, vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.

Det går fort att göra och blir bara ett gäng bitar så riskerar inte lika mycket att bli liggande tills det blir dåligt. Jag var ju tvungen att testa, och kan rapportera att det nog inte var så smart att använda färdigriven texmex-ost vilket var det som råkade finnas hemma. Salt, jeebus! Med lite mer neutral ost i själva ”brödet” kan man sedan göra roligare saker med pålägg man gillar.

Jag älskar att bara kunna ta en skiva, bre på smör och slänga på en skiva ost eller skinka och ha ett rejält, mättande mellanmål. Därtill ett mellanmål som inte skickar iväg blodsockret eller gör andra dumheter med min kropp. Eget hemmagjort bröd is the shit. Dagsens sanning.


Flattr this