Jag sparade den här länken, tror att jag fick den tillsänt mig, för ett par månader sen.
Poly for Introverts.
Poly för introverta.
Jag tänkte att jag skulle blogga om den och sedan gick tiden och det blev ingenting med det. Nå, nu då.

Vid en första tanke låter det lite motsägelsefullt, att vara polyamorös och introvert. Å ena sidan en läggning som gör att man kan tänka sig att bjuda in till och utveckla flera nära relationer, å andra sidan en läggning som kräver ensamtid och avskildhet. Men det går trots allt alldeles utmärkt att vara både och. Bloggaren i andra änden av den där länken är det, om man rör sig i poly-kretsar åtminstone online så stöter man på dem då och då, jag är det också.

Jag gillar verkligen att det börjar bli mer accepterat att vara introvert. Det är å andra sidan ungefär lika konstigt i samhällets ögon som att vara poly, men det rör på sig.
Vi är inte nödvändigtvis blyga, även om jag råkar vara det. Vi är inte nödvändigtvis snobbiga, även om det kan framstå som det (och visst är vi det säkert också emellanåt). Vi är inte nödvändigtvis osociala. Eller asociala. Men normen har så länge varit att man är extrovert, vårt samhälle belönar extrovert beteende, att många introverta lär sig att maskera sig och låtsas vara extrovert.

Den här videon har cirkulerat ett tag men jag lägger den här ändå. Jag tycker att den är bra. Susan Cains prat är medryckande och störtcharmigt.

Introvert och poly, då. Om man betänker att det finns ungefär lika många sätt att ”göra poly” som det finns människor som betecknar sig som poly så kanske det inte låter lika knasigt att vara introvert och poly samtidigt. För mig handlar poly mycket lite om att träffa så många partners som möjligt och ligga runt så mycket som möjligt. Det handlar om möjligheten att utforska känslor där de kan råka dyka upp. Betyder inte att jag måste, men jag har valet.

Jag avskyr att vara förälskad, det är något av det värsta jag vet, och tack och lov har jag sluppit det på några år nu. Förälskelse sliter upp och ruskar om, ställer saker på huvudet, ger ont i magen och insomnia. Jag avskyr det. Men kärlek, det som kommer efter, den lugna och förhoppningsvis starka och innerliga. Det är något jag vill ha i mitt liv. Om jag har det men en eller med flera, det är inte det som är det viktiga.

Men som sagt. Det går alldeles utmärkt att vara poly och introvert samtidigt. Jag hoppas att det är okej att jag norpar den här bilden från posten bakom länken i början av inlägget. Den innehåller Bra Saker. Kan kanske vara en bra grej att visa sin extroverte partner (även om man bara råkar har en)?


Flattr this

