Jag är väldigt förtjust i ”betala vad du vill”-modellen. Har alltid varit. Ända sedan den där teaterföreställningen jag var med och satte upp i första ring, där vi en kväll hade ”betala vad du vill” istället för ett satt pris. Jag har inget minne av hur det gick för oss ekonomiskt den kvällen, men jag är fullt och fast övertygad om att det är en Bra Idé™.

Inte för att alla kommer vilja betala en massa pengar. Men somliga kommer ha möjlighet att betala mer, andra kommer ha möjlighet att betala mindre och fler kommer känna att de har möjlighet att ta del av vad det nu kan vara. Om du inte måste betala mer än en krona för något som du är intresserad av så är chansen stor att du kommer göra det. Om du sen tycker att det är bra skit och vill stötta vad det nu kan vara så får du.

Det är bara att gå till Humble Bundle och se hur det gått för dem. De släpper spel för alla de stora plattformarna, du får själv välja till vilken plattform, hur mycket pengar du vill betala och även hur de ska fördelas. Jag är ju inte en spelande människa men jag tycker att idén är briljant. Varje bundle finns tillgänglig under en begränsad period.

Enter Storybundle. Tanken är densamma, fast här handlar det om e-böcker. Deras första bundle går under namnet the Big Bang Bundle och har en dryg vecka kvar så här gäller det att rappa på lite. Fem eböcker ingår, väljer man att betala $7 eller mer så får man två till, helt DRM-fria så du får välja själv hur du vill läsa dem. Du får också välja hur stor del av dina pengar som ska gå till författaren, till Storybundle själva eller till välgörenhet. Det stora problemet med e-böcker just nu är ju DRM, om man köper en bok till en läsplatta så går den inte nödvändigtvis att läsa på en annan. Och om den återförsäljaren går under så stå du där med en oläsbar bok. DRM är ett otyg och jag får lite mer hopp om e-bokens framtid ju fler jag ser som anammar DRM-fria böcker.

Mitt stora problem nu är bara när jag ska få tid att läsa de här böckerna. Flera av dem verkar intressanta…


Flattr this