Det börjar bli dags att förbereda sig lite inför årets Swecon, Kontrast 2012. Innan man vet ordet av är det oktober och man åker till Uppsala och står öga mot öga med någon fancy schmancy författare och så önskar man att man åtminstone hade läst nånting av henom så man inte framstår som fullt så tappad bakom en vagn.

Jag räknar i och för sig att framstå på det viset ändå, det är ju ändå mig vi pratar om här. Och jag kommer knappast aktivt försöka prata med någon som ger mig tunghäfta. (Hallå, jag är tillräckligt stressad över att jag ens ska dit…) Men. Dags att se vad man kan hinna läsa mellan nu och oktober.

Till att börja med hedersgästerna. Jösses, det är ju en hel hög.

Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg är lugnt, både Cirkeln och Eld står lästa i hyllan. Funderar bara på om jag ska släpa med endera boken för att kanske få den signerad?

Joe Abercrombie har jag ett ytterst ansträngt förhållande till efter att ha försökt läsa The Blade Itself och bara blivit irriterad och sur och inte begripit och slängt boken ifrån mig. Jag vet inte om jag borde göra ett försök till med den?

Peter Watts är för mig helt ny, men om jag bara ska välja en bok… Har någon ett förslag?

Kelly Link låter helcool och jag har Pretty Monsters på vänt till Kindlen, ska bara göra tid för henne.

Sen kommer ju en hel massa andra människor. Det är i den här listan det finns människor som antagligen kommer utsättas för en uppspelt babblande ‘fairy om jag inte sköter mig. Främst bland dem Nene Ormes och Karin Tidbeck. Jag hoppas kunna läsa både Udda Verklighet och Särskild av Nene, men om Vem är Arvid Pekon? av Karin hinns med vete gudarna. Udda Verklighet ligger nykonverterad från epub på Kindlen i vilket fall. Lina Neidestam är ett namn jag ju känner igen, man har väl läst Zelda i Nemi-tidningen, men frågan är om jag borde vidga mina vyer där lite. Erik Granströms Svavelvinter läste jag för många år sen, jag har inte haft tid för Slaktare små och tror att jag kommer låta den vänta lite till. Caitlin Sweet som tackade ja så sent som för någon dag sen verkar lite intressant, men hon är ett helt nytt namn för mig hon också.

Vilka andra som kommer vara där borde jag banne mig se till att läsa in mig lite på? Jag räknar inte med att bli beläst, bara få ett litet hum om de som jag tror att jag kommer gilla. Har ni några tips? Vilka borde jag prioritera? Vilka borde jag strunta i? När det väl är dags vill jag bara kunna slappna av och umgås med folk.

Vete fan om det är tillräckligt många dagar kvar för allt det här läsandet…


Flattr this