Bra, bra helg det där. Jag kan ärligt säga att bättre balanserad helg får man leta efter. Lite vänner-häng, lite lästid, lite biobesök, lite brädspel, lite ensamtid. Den här helgen hade allt i lagoma mängder. Jag känner mig… Nöjd. Jävligt nöjd. Bidrar också att hårbotten kliar lite mindre idag, sånt gör ju allting bättre.

Jag och J har testspelat brädspelet Ticket to Ride som är alldeles nyinköpt till vårt hushåll. Jag kan tänka mig att det är en bra inkörsport för folk som är lite ovana brädspelare, det är relativt få regler, är lätt att lära sig (men desto knepigare att bemästra). Brädet består av en karta, i det här fallet eftersom det är Europa-versionen så är det en karta över Europa och ett antal tågstationer. Spelet går ut på att man ska bygga rutter mellan olika stationer och helst ska man få till de rutter som man fått tilldelat sig på hemliga biljett-kort. Visst kan det vara kul att sitta en hel dag och kämpa mot cylons ombord Galactica eller springa runt Arkham och försöka förhindra att Cthulhu vaknar till liv. Men ibland vill man bara leka lite tåg i nån timme eller två. Jag gillar Ticket to Ride skarpt och hoppas få spela det med rara vänner framöver.

Jag har dessutom hunnit läsa ut både Tigana och lyssnat klart på Snow Crash. Jag har säkert åsikter om dem båda, men nu har jag hållit på och harvat med dem så länge att jag bara vill släppa dem och gå vidare. Jag skulle rekommendera båda två, men personligen kommer jag att läsa om (inte lyssna om) Snow Crash om ett tag eftersom där fanns så otroligt mycket olika teman och referenser och det kändes som att jag missade minst hälften. Det är en krävande och smart bok, och att tänka sig att den kom redan 1992 är lite mäktigt. Neal Stephenson är en författare som jag definitivt kommer att återkomma till.

Tigana är så fin, och så gripande och sorglig. Kanske ville jag dröja mig kvar i världen, och det var därför det tog mig två månader att komma igenom den. Fylld av karaktärer som jag lärde mig tycka mycket om och som jag inte ville lämna.

I lördags kom jag hem mitt i natten, men olikt mig såg jag inte till att gå och lägga mig på en gång. Istället tog jag en filt och gick ut på balkongen och satte mig och läste en stund. Jag har saknat att göra sånt, och vår balkong lämpar sig inte riktigt för läshäng, men i lördags var det helt perfekt. Det var ganska varmt trots att det var mörkt, och jag kände mig så… harmonisk. Sommaren har inte varit bra ur läsningssynpunkt för mig, men jag hoppas att det ska vända nu.


Flattr this