Nu har jag haft min Kindle i ett halvår, jag fick den ju i julklapp som alla förstås minns. Jag hade nån slags tanke om att summera hur det har gått och vad jag tycker om den. Tjaa, min åsikt om den nu är ungefär likadan som när jag precis fått den.

Som pryl är den otroligt behändig, liten och smidig och väldigt lätt att hantera. Jag älskar att läsa på den. Det är klart, jag sitter inte med Amazon-butiken och söker efter böcker direkt på plattan precis, men att ha ett fysiskt tangentbord på en sån här pryl var aldrig ett alternativ för mig. Knapparna för att navigera mellan böcker och att bläddra fram och tillbaka gillar jag skarpt, enda haken är att jag emellanåt lyckas bläddra två sidor i taget. Vet inte om det är ett vanligt fel eller om just den knappen blivit lite för känslig eller glappig eller nåt. Hur som helst, jag är så nöjd med att släpa Kindle istället för tjocka böcker på många hundra sidor. Jag har alltid gjort det hittills utan knot men nu vet jag ju att det inte behövs, jag kan ha med mig flera tegelstenar i väskan om jag vill.

Jag såg flera stycken strandbadare i Spanien som låg och läste på sin Kindle, men själv är jag ännu lite för harig och rädd att bli av med den, där fick pappersboken följa med istället. Antagligen kommer det här att gå över så småningom, tänker jag mig.

Jag brukar inte slänga ifrån mig böcker när jag inte gillar dem eller om det står något i dem som gör mig förbannad, men jag har förstått att det här är ett potentiellt problem med läsplattor. Man slänger dem bara tvärs över rummet en gång, liksom.

Under det senaste halvåret har jag köpt både pappersböcker och e-böcker. (Och ljudböcker, via Audible.) Jag märker att jag fortfarande tycker att pappersvarianten är den ”riktiga”, om jag vill ha den signerad och stående i bokhyllan som ett bevis på att ja jag har den här boken. E-böcker kan det ju hända lite vad som helst med, om Amazon till exempel för för sig att spärra mitt konto helt utan grund (vilket ju redan hunnit hända en gång) eller om jag råkar ut för en hårddiskkrasch till exempel. Står de i hyllan tryckta på riktigt papper, det är först då jag känner att jag äger dem. Då kan jag även låna ut dem som en vettig människa. Alltså, jag skulle gärna dela med mig av mina e-böcker men är väldigt osäker på hur det går till. Tröttsamt att inte lagstiftningen kan hänga med där.

Jag önskar mig i så fall en open source-läsplatta. Att vara låst till en enda bokhandel är ju så gammaldags så jag vet inte vad, jag önskar att jag inte behövde vara så rädd att göra något fel i Amazons ögon. Som pryl betraktat är Kindlen genial, men det finns detaljer i hur vi som läsare förväntas hantera den som behöver fixas för att jag ska vara helt och fulllt nöjd


Flattr this

