Midsommarafton. Mjahaja. Firar ni?

I vanlig ordning är jag sådär lagom ointresserad. Lite extra ledighet, mycker mer än så betyder inte midsommar för mig. Lite extra chans för regn kanske, lite extra anledning att hålla sig undan från folk. Eventuellt uppsöka en brasa och titta på lite fyrverkerier, men bara kanske.

Jag kan liksom inte med sättet som vi ”firar” på. Jag fattar inte. Supa skallen i extra små bitar, ska det vara nåt det? Träffa nära och kära, javisst, men var är det extra speciella? God mat. Vad brukar folk äta till vardags, äcklig mat? Vad är det som firas, och hur gör vi det? Firar att solen står som högst och att natten är som kortast, javisst men hur?

Jag antar att jag efterlyser något slags ritual, något slags spirituell upplevelse, men hur den skulle se ut vet jag då inte. Dans kring stången förslår inte. Vill jag ha det så får jag ju förstås se till att klura ut något eget. Till dess ska jag pilla naveln och ha det bra. Kanske hålla tass med min kära. Inte mer.


Flattr this