Jag stör mig lite över att nu när det blir sommar och man liksom har lite mer tid för TV-tittande, så går merparten av alla serier på sommaruppehåll. Vad är det för sätt? Vad är det för diskriminering mot oss som inte nödvändigtvis måste ligga på stranden om sommaren?

Bah humbug.

True Blood börjar visserligen igen, och så har vi Continuum som är lovande. Och Futurama. Och Eurekas sista suck. Men jämfört med resten av året så är det så… lite.

Visserigen har man då tid att se om saker. Och tid att se sånt som inte blivit av innan. Som Lost till exempel, som jag fortfarande inte har sett mer än två säsonger av ungefär och ser fram emot att få uppleva slutet av trots att jag blivit grundligen spoilad vid det här laget. Jag önskar ibland att det skulle vara möjligt att inte leva under en sten utan att behöva se allt as it airs för att slippa få varenda serie förstörd av spoilers. Jag är ändå ingen spoilerofob, men visst är det trist.

Jag har sett om första säsongen av Battlestar Galactica också. Man, det är en bra serie! Hoppas att det finns utrymme för resten av BSG innan september, men det får vi väl se. Hm, kanske borde jag försöka hitta originalserien nån dag och titta på. Någon som vet om det vore en god idé eller bara ett sätt att bli besviken?

Såg ni Awake nu under våren? Har jag ens nämnt den innan? Om inte vill jag passa på att rekommendera den, trots att det bara blev en säsong, tretton avsnitt, och den är nedlagd nu. Vilket manus, vilka skådespelare! Vilket manus! Premissen, att en polis är med om en bilolycka där hans fru dör men sonen överlever. Eller om det är så att hans fru överlever och sonen dör… Varannan dag är sonen vid liv, varannan dag är det frun som lever. Han försöker handskas så gott det går med att plötsligt ha två uppsättningar av verkligheten att leva i, och det blir inte mindre intressant när de två världarna influerar varandra på små och ibland helknasiga vis. Vilken är den riktiga verkligheten, och vilken av dem är bara en dröm? Polisserie med en twist, milt sagt. Riktigt bra, och det är för jävligt att sånt inte betyder något alls när serier ska förnyas eller läggas ner. Fantastiskt manus, som sagt, och inte alls så deprimerande som det kanske kan låta.

Vad gör ni med TV-torkan under sommaren? Har ni någon go-to-serie som ni återvänder till eller passar ni på att göra annat än nöta vardagsrumssoffan?


Flattr this