Det var många år sedan jag använde mitt lånekort på biblioteket senast. Många, många år sedan. Jag har fortfarande kvar en hel hög av lånekort från olika städer där jag bott under olika delar av livet men de senaste åren har bara kortet från Stockholms Stadsbibliotek fått bo i plånboken. Outnyttjat som sagt, men iallafall. Jag har känt mig som en lånande människa.

Men när goda vänner plötsligt fick smak för biblioteksbesök och jag följde med och det vankades hemlån, så… Tja. Det är något speciellt med att gå omkring och botanisera bland hyllorna och hitta något att ta med sig hem. Om så bara för ett par veckor, mer än så behövs ju oftast inte för att tillgodogöra sig en bok även för en långsamläsare som jag. Och just nu är det dessutom långlån över sommaren på de allra flesta böcker, sex veckor. Bara att gå omkring och tafsa lite kan räcka långt, men nu valde jag att välja ut något att faktiskt låna.

Jag kan ju inte låta bli att sända en tanke till de upphovsrättskonservativa och mantrat hur ska artisterna få betaaalt och fnissa lite när jag helt lagligens checkar ut två böcker utan att betala en krona. Det är två böcker av utländska författare, någon som vill gissa hur stor summa som kommer komma dem till del av bibilioteksersättningen? Nä, just det.

Jag fegade lite och valde dels en bok som jag redan äger i eboksformat och har börjat läsa, Tigana, lite för att känna på hur det är att växla mellan Kindlen och pappersboken. Den andra boken var också lite av ett safe bet, Lies of Locke Lamora vet jag att jag kommer gilla så mycket att jag både rekommenderat den till andra och även gett bort den i present innan. Nu ska det förhoppningsvis bli läsa av för egen del. Sommarläsning ftw!


Flattr this

