En djurskötare på Kolmården har blivit dödad av varg. Rubrikerna slog emot mig igår när jag kom hem efter en dag på stan med goda vänner.

Något av en chock är det förstås att läsa om det inträffade och jag lider med anhöriga och arbetskollegor, men jag har ändå svårt att förstå den här extrema upprördheten, människor som kräver avlivning och allt vad det är.

Jag var ju på Kolmården i vintras och var inne i ett av värghängnen och hade närkontakt med djuren. Det var en otroligt maffig upplevelse, det gick inte att för en sekund glömma bort att det här inte direkt är några tamhundar man har att göra med. Även om de är präglade på människor så var vi som besökare väldigt medvetna om vilka regler för umgänge med vargarna som gällde, de fick komma fram till oss och initiera kontakt om de ville ha någon. Allt gick väldigt bra under vårt besök och med tanke på hur många grupper som har fått komma in och besöka vargarna får man allt säga att det är rätt säkert.

Jag minns särskilt det tillfället då jag satt på huk och tre vargar bakom min rygg började gnabbas och morra åt varandra. Jag kände mig obekväm och reste mig upp. Vad som hände? Vargarna skyggade. Jag ställde mig upp och det var tydligen så otäckt att de smet undan och gnabbet var glömt. Jodå, verkligen idel hämndlystna bestar det här.

Jag hoppas innerligen att man gör en ordentlig utredning av vad som faktiskt hände i hängnet igår och agerar utifrån det. Kanske kan det vara så enkelt att man gör om reglerna till att inte tillåta ensamma skötare inne i hängnet? Jag hoppas också att vargbesöken kommer kunna fortsätta i någon form. Fler skulle må bra av att få träffa de här djuren och få se dem på nära håll. Jag hade hoppats kunna göra om besöket och skulle bli väldigt besviken om jag nu inte får det.

Tydligen hade räddningspersonal svårt att komma in i hängnet precis efter olyckan, vargarna lät ingen utomstående komma fram till skötaren därinne. Det kanske inte är så konstigt, om man betänker att det är en del av flocken (som ju är så som vargarna ser på sina skötare) som ligger livlös efter att något gått snett. Om jag vore en varg hade jag också hindrat okända främlingar att komma i närheten av min alfa i det läget…

Ja, jag är positivt inställd till vargar och tolkar gärna till vargens fördel, istället för som så många andra som gastande i högan sky gör tvärsom. So sue me.


Flattr this