Det har ju gått och blivit sommar hörni. Om SMHI säger det så är det så. Hurra!

Jag när en kanske lite aning ohälsosam fascination vid den där årstidskartan. Förr i världen låg den bara uppe och länkad när det vankades vår, jag är jätteglad över att den får ligga kvar året om nu. Lite vädernörderi har ingen dött av än.

I min värld är det sommar när temperaturen säger det, det vill säga att dygnstemperaturen ligger över tio grader fem dagar i sträck. Klart att det finns en massa andra sätt att se det på, men jag gillar att det går att så tydligt mäta och säga, även om det blir i efterhand, att japp där blev det sommar. Eller vår. Eller höst, eller vinter. Nörden i mig gillar hårda mätdata, antar jag… Det bli liksom lättare att hantera att det fortfarande blåser snålt om jag vet att det har varit riktiga sommartemperaturer. Nu kan jag gå utan jacka utan att frysa, det gick inte förut ens på de riktigt varma dagarna.

Och! Igår sköt SpaceX upp sin Dragon med förnödenheter till ISS. Hurra! Första försöket i lördags misslyckades ju som bekant, men nu gick det vägen. Återstår att se hur själva dockningen med ISS kommer att gå, det ska visst ske på fredag.

Jag var ju lite grinig över att inte få se själva launchen direkt eftersom detaljer som arbetstid och annat oviktigt kom ivägen. Well… Jag kanske råkade få behov av en toapaus (på sant!) precis fem minuter innan liftoff och kanske råkade få med mig mobilen, och… Well. Det blev lite längre toapaus än normalt. Jag kunde iallafall se hela sändningen senare på kvällen, men det är ju lite speciellt att se något när det är helt live. Rysningar, I tell you, rysningar och nästan tårar.