Nej, men. Nej. Det har tydligen förhandlats om en ny modell för utlåning av eböcker, men inte gått så bra. Förlagen och biblioteksföreningen kan visst inte komma överens.

Det är så dumt. Så korkat. Även om eböckerna ligger i sin linda så tror jag de flesta håller med om att det finns en otrolig kraft i fenomenet eböcker, och då särskilt för biblioteken. Folkbiblioteken som ska värna om demokrati och folkbildning, rätt viktiga saker. Ni vet, sånt som vi alla förmodligen borde hjälpas åt att värna. Men förläggareföreningen är uppenbarligen livrädda och sätter klackarna i gruset.

Om jag går till biblioteket, plockar ner en bok från hyllan och lånar med mig den hem så får författaren en liiiten liten slant för den utlåningen. Slanten kommer inte från biblioteket självt utan från staten.

Men om jag skulle gå till bibliotekets hemsida och låna hem en ebok, så kommer det kosta biblioteket självt tjugo kronor. Tjugo spänn per lån! För något som inte tar upp någon hyllplats och är långt enklare att skyffla runt i systemet.

Jag kan för jösse namn gå till andra ställen och köpa mig en uppsjö av eböcker för lååångt mindre än tjugo kronor. Och när jag köpt min ebok så har butiken lika många exemplar av boken som innan jag gjorde mitt köp. Men om jag lånar en bok så tar den tydligtvis ”slut”, och andra låntagare måste vänta på att jag ”lämnar tillbaka” eboken innan nästa kan låna.

Hur är detta att ta tillvara kraften i den nya tekniken? Hur ska detta gynna folkbildning? Hur ska detta gynna framtida läsare? Det gynnar för bövelen inte ens förlagen som stryper intresset för eböcker och potentiellt minskar det även läsandet.

Nå, kanske. Jag ska inte säga att jag tvärsäkert vet hur saker och ting funkar. Men för egen del så kan jag säga att läsande föder läsande. Bibliotekslån föder köpeböcker till min hylla.

Jag har inte hjärta att låna eböcker idag, jag önskar inte mitt bibliotek den kostnaden. (Tjugo kronor! Herregud…) Jag köper somliga böcker i papper, somliga till min eboksläsare, men skulle jag gå till biblioteket blir det pappersböcker. Jag värnar om mitt bibliotek, jag vill inte att de ska gå på knäna på grund av eboksutlåning. Då ser jag hellre att de satsar de pengarna på, tja, ni vet, bibliotekarielöner och inköp av fler böcker…

Om det ändå vore så väl att de där tjugo kronorna kom författaren till godo, men de betalas ju inte ut till författaren (som den vanliga biblioteksersättningen gör) utan till förlaget. Hur stor del som sen kommer till upphovsrättsinnehavaren misstänker jag kan variera rätt friskt.

Jag har inga enkla svar eller så. Jag vet inte hur modellen borde se ut. Jag vill bara att alla inblandade parter ska komma in i matchen och lösa problemet, alla sätt är bra utom de dåliga. Det är inte hela världen att vi inte lever på åttiotalet längre, ta det lugnt. Bara lös problemet.


Flattr this