Jag har ju en grej med TV-serier. Det är nu inte någon nyhet för de flesta som känner mig. Jag gillar TV. Jag är också något av en completist och är mycket stolt över att ha sett till exempel hela Star Trek, från sextiotalet fram till den nya filmen från ett par år sedan. Det är så TV ska ses, plöjas från första till sista avsnittet.

Det där draget kan dock ge mig lätt huvudvärk emellanåt. För hur ansträngande jag än fann original-Kirk emellanåt så var det ingenting emot det jag nu tittar på.

Vänner.

Tio säsonger totalt, och är nu ändå inne på säsong sju så har genomlidit en hel del.

Klart att man får ta det för vad det är, en sitcom med allt vad det innebär. Men herregud. Hur kan folk tycka om de här karaktärerna? Rachel är en sådan bitch, Monica ett manipulerande kontrollfreak, Ross är monumentalt korkad och Chandler likaså. Och varför, varför måste alltid vartenda avsnitt gå ut på att minst en person gör bort sig och gör pinsamheter? De första säsongerna var inte så illa men vore det inte för att jag vill ha sett allt så… Det är så plågsamt. Till och med Phoebe och Joey, som lever i varsitt eget lilla universum och gör det med den äran, gör emellanåt så vidrigt egoistiska och hänsynslösa saker att jag bara blir arg.

Jag tycker inte om de här människorna, jag förstår inte charmen, jag begriper ärligt talat inte hur den här serien kunde bli en sådan hit. Ibland får de till det och skildrar händelser på ett insiktsfullt eller fyndigt eller roligt vis, men det är banne mig mer ett undantag än något annat.

Jag missar säkert något. Det är kanske något fel på mig eller så gör jag bara helt fel. Kanske ska man tycka att det är lustigt när Rachel ljuger och myglar för sina närmsta vänner, eller när Ross krumbuktar sig för att han inte kan vara ärlig mot de han älskar mest.

Jag vet att jag har flera vänner därute som verkligen gillar den här serien, kanske kan någon förbarma sig över mig? Mest skulle jag bara vilja veta hur ni gör för att stå ut med alla hemska, olidliga och totalt överdrivna pinsamheter.