Mitt Dresden-läsande går långsamt, jag har nyss börjat på White Night. Eller, det går förhållandevis snabbt med tanke på att jag nu läser mer än jag gjort de senaste åren men jag märker att jag har tappat läsfart den senaste veckan eller så. Antal sidor i timmen alltså, eller hur en nu ska räkna.

Jag skyller det på att kroppen tvingar ner mig på halvfart, på grund av jobbet. Den säger åt mig att tagga ner för fan, och då gör jag det. Ingen big deal egentligen, jag bara hoppas att det inte var en tillfällig läs-rush som nu snart är slut. Jag såg så mycket fram emot att vara en läsande människa igen. Jag har till och med börjat göra en lista med böcker som jag skulle vilja läsa och författare som jag skulle vilja plöja igenom, i ett enkelt dokument som får ligga lättåtkomligt på datorn. Det finns ju så mycket där ute att jag känner ett behov av att bena ut vad som ska läsas härnäst.

Om det nu blir så. Jag hoppas.

Jag har börjat lyssna på SF Squeecast efter att Nene tipsat om den. Inte för att jag behöver en till podcast att följa men den här är jag glad att jag kollade upp. Och eftersom det ännu bara kommit tio avsnitt så började jag från början. Ljudkvalitén är lite sisådär till en början men jag upplever att det snabbt blir gott och väl lyssningsbart, och när det är sådana (i mitt tycke) giganter som sitter och pratar om saker som de tycker om så blir det ofrånkomligen intressant. Jag har bara hunnit till avsnitt fyra än så länge, men fann mig nyss sittande på tunnelbanan och skratta högt åt historien om hur Seanan McGuire (tror jag?) inte KAN läsa Little, Big av John Crowley. Hon har haft sönder fem exemplar av boken på olika vis hittills och verkar nu ta det som ett tecken på att det Bara Inte Är Meningen. Jag skänker en tanke åt mitt eget ex av Little, Big som står i bokhyllan, halvt utläst. Jag älskar den, jag tycker det är en fantastisk bok men jag har ännu inte lyckats ta mig igenom hela, varför är ett mysterium. Kanske är det dags att göra ett nytt försök snart. Jag har ju trots allt inte haft sönder ens mitt första exemplar än.

