Jag läser igen!

Det är en rätt stor grej, jag som alltid definierat mig själv som läsande person ända sedan jag var en liten slukare har läst allt mindre och mindre på senare år. Skittrist, och jag har ägnat en hel del tid med att klura på hur jag ska kunna vända trenden, alltmedan antalet lästa böcker per år blivit färre och färre.

Men nu har det vänt! Banne mig.

Goodreads har varit en stor hjälp under senaste året, jag gillar att kunna logga vad jag läser och anteckningsboken som jag hade för sånt förslår inte längre. Jag kan verkligen rekommendera tjänsten, både för att dela med sig av vad man läser och för att hitta nya böcker och författare.
Såhär ser mina stats ut hittills, trenden känns tydlig än så länge.

Men det som verkligen gjort att mitt läsande tagit fart, särskilt den senaste månaden, stavas dels Audible och dels Kindle.

Upprinnelsen till det hela var att jag äntligen tillät mig att börja använda min Kindle. Villkoret var att jag skulle läsa ut de vanliga pappersböcker som var påbörjade, det går ju inte an att ha halvlästa böcker liggande överallt heller. Sagt och gjort, jag var så sugen på att få använda min nya pryl att jag nog inte har läst så flitigt på flera år. Och efter det så har det fortsatt, liksom av bara farten. Jag har minst två böcker på gång samtidigt, en på Kindlen och en via Audible. Ljudbokslyssnandet är perfekt när jag är på språng, och så snart jag slår mig till ro så finns Kindlen istället. Det ena föder det andra, båda formerna av böcker triggar viljan att forsätta, läsa eller lyssna.

Som jag redan nämnt är Kindlen otroligt smidig. Den är liten och tunn som en riktigt tunn pocketbok, väldigt lätt att hålla i. Jag har dock märkt att jag har en tendens att påbörja vändandet av blad när jag har ett par rader kvar på sidan, jag tror det är en rätt vanlig vana, men när man läser på platta så funkar det inte. Nästa sida är ett klick bort, och det duger inte att ”vända blad” förrän man faktiskt läst klart den sida man är på. Det kräver lite tillvänjning.
Men jag gillar att läsa på Kindle, det gör jag verkligen. Jag är också helt såld på mätaren längst ner på varje ”sida”, som visar hur många procent av boken man läst. Jag brukar inte bry mig så mycket om sidnummer, men jag har blivit helt manisk i att läsa bara en procent till, fram till nästa procent, bara en procent till. Fånigt förstås, men det hjälper också till att mata mitt läsintresse.

Allt det här säger väl mest saker om min stora nördighet, tekniska lösningar och prylar och sidor på internet, men spelar det någon roll? Jag läser mer än jag gjort på flera år och det gör mig så glad.

Om du har ett Goodreads-konto (och om du inte har det, varför i hela friden inte det för?) så får du gärna lägga till mig som vän där.