Jag har ägnat mig åt att pyssla åt mina prylar de senaste dagarna. Frenetiskt virkande närmare bestämt.

Min Kindle fick tidigt ett fodral i fejk-läder, men det visade sig vara både opraktiskt och för snävt. Innan jag visste ordet av hade baksidan på Kindlen blivit lite avskavd av att halas upp och ner. Inte snyggt, och jag var inte lycklig.
Om jag ändå hade kunnat tänka mig att använda fodralet som det var tänkt, som en extra pärm, så hade det kanske kunnat funka. Men jag upptäckte också att det faktum att Kindlen är så nätt och lätt och smidig att hålla i ”naken” gjorde att jag absolut inte ville ha fodralet på medan jag läste. Att slita den upp och ner och få den än mer skavd var inte ett alternativ.

Jag behövde ett skydd som dels inte sitter så snävt och dels var mer anpassat till mitt sätt att använda min Kindle. Fraktkostnaderna från Amazon är ett skämt, så till slut hamnade jag på Etsy och hittade den här.

Hur söt? Jag var ju tvungen. Dessvärre tar det en stund att få det skickat till sig, det görs efter beställning och så ska det skickas ända från Thailand. Och under tiden skulle min Kindle bli än mer skavd…

Icke. Jag har ju vissa hantverksskillz själv om än inte av den kalibern, och jag hade sett ett par virkade fodral som gav mig inspiration.

image

Det blev rätt snyggt, om jag får säga det själv. Jag väntar fortfarande med spänning på Totoro-fodralet men det här funkar så länge, som ett slit-och-släng-fodral. Jag vågar ha Kindlen i väskan och kan läsa så mycket jag har lust till, vilket är allt jag vill i det här läget.

Så häromdagen kom min nyaste pryl. En mobil, en Samsung Galaxy Nexus. Jag är förälskad, naturligtvis. Den är fantastisk, stor och shiny och kan alla möjliga tricks. Och den behöver förstås också ett fodral för jag vill inte ha den liggande och bli skrapad på i handväskan eller fickan, men jag har inte tid att ge mig ut och leta efter ett köpefodral. Och jag hade ju redan virknålen framme och det gröna nystanet var långt ifrån slut. Tja, varför inte…

image

Det kanske är tur att jag inte har fler nya prylar på ingång, de är väldigt enkla och roliga att göra, de här fodralen. Perfekt pyssel medan hjärnan är upptagen med annat.