Jag brukar tänka, när det närmar sig jul eller födelsedag eller så, att jag borde påminna om min önskelista. Sedan brukar jag prompt glömma bort det.

Men jag har faktiskt en. Den finns här. Det mesta på den går att köpa antingen via SF-bokhandeln eller Amazon.

Wishlistr är en himla fiffig tjänst. Oftast när jag kommer på att jag önskar mig något särskilt så är det för att jag ramlar över det ute på internet. Att då bara slänga upp en länk i min önskelista, så att den som mot förmodan letar efter något att ge mig, också kan hitta det och köpa det på plats direkt är så smidigt och enkelt att jag inte ens vet hur jag gjorde innan.

Nu vill jag passa på och skriva några ord om den sista punkten på min önskelista just nu. Den kom upp häromdagen och har föregåtts av ett par månaders klurande och flera dagars intensivt vägande för och emot.

Jag önskar mig en Kindle. Mer specifikt den som kostar 109 dollar hos amazon.com. Den enklaste varianten fast utan reklam, alltså. Inget tangentbord, ingen touch-variant, inget 3G, och definitivt ingen Fire. Nå, 109 dollar plus frakt- och tullavgifter blir lite mer än vad jag är bekväm med att någon lägger på mig, och jag hade först tänkt köpa den själv. Men när det nu ändå snart är jul så kan man ju alltid se vad som händer, jag får dessutom chans att sukta och längta lite vilket inte är så vanligt. Om inte annat så köper jag den till mig själv ändå, fast i januari. Ingen big deal, liksom.

Men det här med läsplattor. Herregud.

Jag ville egentligen inte låsa in mig i ett format, och jag vill inte ha en surfplatta. Jag har en liten dator redan, med ett tangentbord, och behöver inte en till. Jag vill ha en platta för att läsa på, företrädesvis böcker. Jag vill ha ett enklare sätt att släpa runt mina böcker på, jag vill ha ett enklare och snabbare sätt att köpa obskyra böcker på. Jag gillar tanken med e-ink, att det blir skonsammare att läsa från än en surfplatta där skärmen lyser.

Man kan ju bli gråhårig för mindre. Vilken modell ska man välja? Vilken är mest prisvärd? Vilken kommer hålla längst? Vilka format kommer jag vilja kunna läsa? Ska jag välja något speciellt os? Är någon tillverkare bättre eller mer rakryggad än någon annan?

Jag gillar för den sakens skull inte Amazon, de är för stora för både sitt eget och för marknadens bästa. De är så stora att de i princip är marknaden. Men för nu, för mig, får de duga. Jag kommer antagligen göra en ansträngning att köpa något annat som känns bättre ur etisk synpunkt vad det lider. Men just nu vill jag mest bara testa och leka med e-böcker. Att vara sådan boknörd och inte äga en läsplatta känns helt bakvänt.

Hur resonerar ni kring sånt här? Gör jag det onödigt komplicerat för mig? Ni som redan har en läsplatta av något slag, hur gillar ni den och vad tror ni om framtiden för läsplattorna?

