Tidigare idag passerade jag 10000 ord. Det betyder att jag är ikapp, efter att ha börjat månaden på sisådär ettusen ord om dagen. Att ha en långhelg såhär i början på november har visat sig mycket praktiskt i NaNo-sammanhang.

Jag är förtjust i min historia. Jag gillar mina karaktärer, även om de i det här läget låter likadant allihop och inte direkt beter sig som folk. De är olika i mitt huvud och jag tänker mig att jag kommer kunna jobba på att visa läsaren bättre vilka de är längre fram. Jag sa att jag skulle skriva en steampunky spökhistoria, men jag måste erkänna att jag inte tror att det här är vare sig steampunk eller en spökhistoria i dagsläget. Jag vet inte riktigt vad det är. Jag vet heller inte vart det kommer att ta vägen. Det har visat sig att mina karaktärer har bättre koll på det där än vad jag har, jag försöker bara hänga med i svängarna. Det är en märklig känsla när man först efter att ha skrivit en scen ser hur den hänger ihop med helheten på ett oväntat sätt.

Mindre skoj är att jag har ont i höger handled. Överansträngning antagligen, jag gör mer små rörelser med höger hand än jag borde. Normalt hade jag bara försökt att inte använda högerhanden så mycket, men jag behöver båda händerna för att skriva. Pekfingervalsen på bara en hand, dessutom vänster, är inte ett alternativ i det här läget. Vet inte hur jag ska lösa det.

