Det är november imorgon. Imorgon! Holy crap.

Jag blev lite tyst, här. Det var på grund av Orsaker, och de är fortfarande i full effekt. Men imorgon är det november. Jag kan ju inte låta bli att skriva något när det snart är november heller.

Förra veckan var stora konsertveckan. Det skulle ha blivit tre konserter under loppet av fem dagar, och Janne har bloggat en del om hur vi hade det så för den som är nyfiken rekommenderar jag läsning. Att ränna på så mycken kultur har man ju tid med när det inte är november, så turligt kunde vi få det överstökat.

Jag har klurat på plot. Det gick inte så bra, det hände liksom ingenting. Sen försökte jag klura på karaktärer istället. Det gick inte heller så bra. Tiden gick och jag försökte förgäves komma på någonting. Att ha en färdig outline inför romanskrivandet fick jag lägga på hyllan. Hur sabla svårt ska det vara att förbereda sig ordentligt?

Jag hade glömt hur jag gör det här.

Saken är att jag en pantser. Discovery writer. Jag skriver by the seat of my pants, som de säger. Jag är inte en person som planerar mitt skrivande. Jag hugger en idé och så åker jag bara. Därför passar november och NaNoWriMo mig så bra. Tidigare har jag haft en scen, eller en känsla, eller något annat litet som utgångspunkt. Ur den lilla scenen har så en hel historia spunnits under loppet av trettio dagar. Trettio dagar och femtiotusen ord.
Härom dagen kom det till mig. Som det alltid gör, någon vecka eller ett par dagar innan det är dags.

Jag ska skriva steampunk. Inte nog med det, en steampunky spökhistoria, no less. Trots en rätt vag uppfattning om vad steampunk som genre egentligen innebär, och trots att jag aldrig förr lyckats få ur mig något särskilt spökligt och kusligt.
Nå. Det är vad jag ska skriva iallafall. Vi får väl se hur det går. Med Orsaker ovanpå det kan det gå precis hur som helst, känner jag. Jag är oförklarligt dragen till konceptet, bilderna som orden steampunk och ghost story skapar i mitt huvud. Känslan, liksom. Jag måste försöka göra det här.
Jag har fortfarande inte en enda karaktär eller tillstymmelsen till plot. Men det löser sig. November börjar ju inte förrän imorgon.