Kan någon förklara en sak för mig här? Det handlar om musik den här gången, så ni förstår att jag famlar en smula.

Såhär. Jag ska gå på konsert. Hurra! Edguy är en fantastisk liten juvel till metal-band som blivit något av husgudar för mig och han-jag-bor-med, så det ska bli extra superskoj. Enda haken är att de ganska nyligen kommit med en ny platta, och då behöver man ju lyssna lite extra på den, sådär så att man kan hänga med bättre på konserten, ni vet. Haken i sammanhanget är inte hur jag ska rättfärdiga att jag laddat ner albumet olovandes. Det har vi inte gjort, vi har köpt det. (I en riktig butik no less! De sålde små runda glänsande plastbitar med musiken på, helt magiskt och mystiskt. Extra bra eftersom albumet visar grönt på RIAA Radar, hade det visat rött hade det inte blivit något köp.) Haken har heller inget att göra med hur vi ska sneaka oss in på konserten olovandes. Skulle aldrig komma på fråga, vi har köpt biljetter till den.

Nja, haken handlar för mig om WiMP.

Huh, säger du? Jo, WiMP är ungefär som Spotify en tjänst för att lyssna på musik. Man kan lyssna strömmat antingen via sin dator eller från sin smarta telefon. Himla smidigt och det kostar nittionio kronor i månaden. Jag har betalat det i säkert ett halvår nu, trots mina invändningar mot dylika tjänster. Jag nyttjar det sällan, men för de få gånger jag inte lyssnar på ljudböcker eller podcastavsnitt så är det smidigt att ha. Som nu, till exempel. Jag vill lyssna när jag är ute och ränner, och då är det lättare att strömma musiken direkt i mobilen än att hålla på och mecka med den fysiska kopian av albumet som vi köpt.

Haken är den här. Skivbolaget tillåter inte att just det här albumet strömmas. Um, va? Det går finfint att söka upp bandet och albumet i appen i mobilen, det finns till och med en fin och stor PLAY-knapp intill albumet, men när man klickar på den så säger WiMP stopp. Varför visar de då över huvud taget albumet och dess stora fina PLAY-knapp om det inte går att spela? Jag var förbryllad. Efter en stund och lite pillande löste jag det dock, det visade sig nämligen att jag kunde synka albumet mot mobilen och DÅ gick det minsann bra. Lyssna offline liksom. Det fick dock under inga som helst omständigheter synkas ute på stan, utan jag var tvungen att koppla upp telefonen via wifi för att få synka. Varför?
Skillnaden för mig är i slutänden… ingen alls. Jag ville lyssna på albumet i mobilen, jag kan lyssna på albumet i mobilen. Jag har nu visserligen betalat tre gånger för den här musiken, och meckat alldeles i överkant mycket och det tog en extra dag innan jag kom ihåg att synka det förbaskade albumet medan jag råkade vara hemma, men till slut så.

Min fråga är nu förstås: Varför? Vem vinner något som helst på att albumet inte får strömmas? Vem vinner på att de hela görs lite mer komplicerat för mig? Var finns logiken?

Man kunde ju nästan tro att någon därute inte riktigt månar om sina kunder…


Flattr this