Jag har en spelrelaterad fråga. Oh yes, det trodde ni inte va? Eller… det kanske ni gjorde. Nåväl.

Jag är ingen gamer. Skulle gärna vara en men känner ett större sug att lägga min fritid på annat. Som TV, film, böcker, sömn… Men jag vill spela och gör det ibland. Alltför sällan. Brädspel med goda vänner är lättast att få till, att parkera mig framför X-boxen händer så infrekvent att det nästan är pinsamt.

Visste ni att man kan köpa första Portal för det orimliga priset av inga pengar alls fram till den tjugonde september via Steam? Jag slog till tidigare idag. Ivrigt påhejad han som jag bor med, fick till och med låna hans lite mer för ändamålet avsedda dator. Jag älskar pussel- och klurspel, det här skulle bli roligt. Trodde jag.

Lika mycket som jag älskar att klura och filura, lika kvickt blir FPS-spel omöjliga för mig. Jag hann spela kanske fem-tio minuter innan jag var tvungen att stänga av. Illamående, åksjuk. Jag parkerade mig på soffan en stund, drack kallt vatten och koncentrerade mig på att andas.

Vidrigt, I tell you. Jag hatar det.

Påminns om när jag försökte spela Fable II. Det fick göras i omgångar om någon timme i stöten, också på grund av ständigt återkommande åksjuka trots att jag satt flera meter från TVn.

Jag har någon tanke om att maffigt uppslukande helskärm inte är det bästa sättet för mig att spela Portal, så jag ska göra ett försök till senare. Men jag undrar om det finns något annat jag kan göra för att göra spelupplevelsen så behaglig som möjligt. Har ni några tips? Jag är säker på att det finns massor med gamers därute som råkar ut för det här då och då, om än de är av hårdare virke än jag. Hur gör ni? Finns det några universalknep för en vekling som verkligen vill spela FPS men som bara blir åksjuk hela tiden?

Tankar och tips emottages tacksamt!


Flattr this

