Det är svårt att gå på bio.

Det är svårt att tycka om det, om man hamnar på en föreställning där de andra besökarna inte kan hålla käften och sluta prassla med sina godispåsar.

Det är svårt om man inte har så mycket pengar. Biobiljetterna blir bara dyrare och dyrare. Man kunde ju önska att de skulle låta det märkas att svenskarna går oftare och oftare på bio, men inte då.

Det börjar också bli svårt om man inte vill se filmen i 3D.

Om man till exempel har följt TV-serierna Stargate Atlantis och Game of Thrones, och är en fullfjädrad Jason Momoa-fangirl, och nu vill gå och se Conan Rabarbern. Barberaren. Barbaren (dammit). Då är enda valet att se den i 3D.

Men jag vill inte gå på 3D-bio. Jag tycker inte om det. Det är ansträngande för ögonen och gör absolut ingenting för att förhöja stämningen och känslan. Att se en film på stor duk i en fin salong är fullgott nog, annars har jag en alldeles prima soffa att titta på film från hemma, tack så mycket.

Så vi valde att gå på Captain America istället. Visserligen får man då sitta i den pyttiga salongen på femtio stolar istället för någon av de flera stycken stora på ett par hundra stolar var, men det kan det vara värt. Man slipper ju åtminstone det 25%-iga påslaget på priset. Undrar om de som väljer 3D-varianten tycker att filmen blir 25% bättre av det? Eller är det kanske storleken på salongen som gör att det blir 25% dyrare?

Hur som helst, jag lär fortsätta vägra 3D. Alla de filmer, (okej det är väl ungefär tre stycken hittills,) som jag sett i 3D har varit fullständig underväldigande vad gäller själva 3D-elementet. Det är en hel massa hoopla för ingenting alls.
Visas filmen bara i 3D kommer jag antagligen inte att gå och se den alls. Kanske lånar jag den när kommit på dvd istället.

Eller inte. Jag tycker ju att man ska främja sånt man gillar genom att betala för det. Det här skulle jag inte uppmuntra någon alls att lägga pengar på. Herreminje så deprimerande.


Flattr this