Idag har jag en riktig tröttis-dag. Vaknade trött, förblev trött i duschen, gick till jobbet trött, drack kaffe trött, bjäbbade trött med en kollega… Huvudet hänger inte riktigt med, varje tanke tar lite extra tid och vi ska nog vara glada att jag inte är bilförare. Jag har inte ens förtjänat det med att ha haft extra roligt igår kväll eller sovit dåligt. Jag är bara… trött.

Det har blivit några dumheter idag, småsaker. Jag har sagt konstiga saker till nån kund, snubblat på mina egna klackar ute i lunchrummet. Ni vet, sånt. Lätt åtgärdat förutom det kantstötta egot.

Läser om kvinnan som felaktigt diagnostiserades med Alzheimers. Antagligen på grund av en tillfällig depression eller stress i kombination med en klumpig läkare. Efter diagnosen mådde hon allt sämre, artikeln nämner permanent förvirring och självmordsbenägenhet. Inte för att hon på riktigt hade Alzheimers, men för att hon trodde att hon hade det. Till och med efter att felet uppdagats så hade hon svårt att tro på att hon egentligen var frisk.

Det är ju inte utan att det känns som att man har en släng av demens vissa dagar, men det går över. Tänk om någon skulle säga till en att jo, det är något fel på dig, du är sjuk på riktigt. Hur lätt skulle det inte vara att tolka den där tillfälliga tröttnaden, den tappade tanken, som ett tecken på något större fel. Hur lätt skulle någon med ett visst socialt övertag kunna trycka ner en annan i fullständig underkastelse och apati? Jag tänker mig att om någon verkligen vill så skulle det vara väldigt, väldigt lätt.

Saker är sällan svart eller vitt, och det här är ytterligare ett bevis på det. Vi fungerar inte alltid som vi tror att vi gör, och vi påverkas av saker som vi inte tror påverkar oss. Vi ser världen på ett sätt och inbillar oss att det är Sanningen, när allt man behöver göra är fråga grannen för att hitta ett annat sätt och en annan Sanning. Vi kan inte placera oss själva utanför våra egna sinnen. Verkligheten är inte det vi ser, den ligger någonstans där mittemellan.

Jag ogillar verkligen tanken på att någon annan skulle ha så mycket makt över hur jag uppfattar mig själv. Tröstar mig med att den här tröttheten som jag känner idag nog iallafall bara är alldeles min egen.


Flattr this