Med tanke på alla ”pod” i rubriken kan man kanske gissa sig till att det handlar om podcasts. Jag lyssnar som jag nämnt förr på en hel del podcasts. Det är podcasts om skrivande som intresserar mig främst, men när jag upptäckte vilket spännande medium för noveller som podcasting är så… Tja, jag är hooked.

Att lyssna på ljudböcker i all ära, men det tar oftast en stund att komma igenom dem. Det blir många timmar bakom ratten eller på bussen innan man kommer till slutet och upplösningen på varje given historia. Noveller lever en undanskymd och ofta tynande tillvaro, men det verkar som att podcastandet kan få upp intresset för den här berättarformen. Jag hoppas det, för det finns otroligt mycket spännande saker man kan göra med det kortare formatet.

Under samlingsnamnet Escape Artists Inc huserar de tre genre-podcastsen (eller hur tusan man nu böjer det, podcasterna kanske vore marginellt bättre svenska?), EscapePod, PodCastle och PseudoPod. Avsnitten är oftast kring en halvtimme till en timme långa, ganska lagom för resan till jobbet eller en promenad eller när man nu väljer att ta sig tid att lyssna. Jag lyssnar nästan alltid på tunnelbanan, eller så snart jag är ute och går för mig själv.

EscapePod ger ut science fiction. Det tål kanske att nämnas att science fiction  i det här sammanhanget handlar mer om idéer och försök att blicka framåt (eller kanske lite åt sidan) i vårt eget samhälles kristallkula än att frossa i cool rymdaction. Inte för att det är något fel på rymdaction, men science fiction kan vara så mycket annat än häftiga effekter på film. Som senaste avsnittet, som handlar om en superhjälte som plötsligt befinner sig mitt i gisslandrama. Det går inte direkt som man hade kunnat tänka sig med den premissen. Jag hittade till EscapePod när Mur Lafferty tog över spakarna och producentrollen, men det går inte att ta miste på när man lyssnar vilken enorm påverkan på hela fenomenet novell-podcasting som hennes företrädare Steve Eley haft.

PodCastle siktar in sig på fantasy. Återigen, det här är inte enbart trollkarlar, dvärgar och medeltida miljöer, som kanske är det första många tänker sig är fantasy. För ett par veckor sedan sändes en historia om en pojke i USA vars mamma med rötter i Kina har en speciell förmåga. Ett av mina favoritavsnitt handlar om en person som har ett alldeles speciellt förhållande till Gud, alltså lite mer som man tänker sig ett… förhållande. PodCastle är min favorit av de tre, kanske inte förvånande eftersom fantasy ligger mig varmt om hjärtat. De sänder ofta otroligt vackra och knepiga historier, ibland sådana som kanske hade passat bättre i EscapePod eller PseudoPod, men gränserna mellan genrer är ju sällan absoluta.

PseudoPod ger ut skräck-noveller. Jag nämner den här trots att jag knappt lyssnat på den alls, för den hör ihop med de andra två. Jag har planerat att ge den mer tid, men tiden jag har till förfogande att lyssna har på sistone blivit mindre. Skräck är inte något som jag annars aktivt uppsöker, men av det lilla jag hört så är det här ändå historier som är väl valda och av hög kvalité, precis som EscapePod och PodCastle. Och det ska ju vara nyttigt att röra sig utanför sin comfort zone, säger de som vet sånt. Skräck är ofta den mer undanskymda av de spekulativa genrerna och jag tycker någonstans att det är lite synd.

Escape Artists har ett tillhörande forum där man efter att ha hört veckans avsnitt kan gå och ventilera sina tankar kring det man just hört, om man är lagd åt det hållet. Som en del i varje avsnitt brukar de ta upp ett par åsikter från ett avsnitt som sändes ett par veckor innan, jag tycker att det intressant och lite en del av upplevelsen att höra vad andra lyssnare haft för reaktioner, både positiva och negativa åsikter.

Det finns förstås fler podcasts för den som vill lyssna på genrenoveller, men de här tre ville jag lyfta fram särskilt, och nu har jag gjort det. Det verkar som att podcasting över huvud taget kommer mer och mer, vilket jag tycker är jätteroligt. Tekniken är lätt att ta till sig, allt som behövs är en god idé och tid att genomföra den.


Flattr this

