Jag vet inte riktigt hur det kom sig, men en efter en ploppar böcker som jag läste som liten upp i huvudet.

Häromveckan var det Momo av Michael Ende, som jag ju kunde konstatera att jag inte ägde. Tidigare i sommar plockade jag upp The Darkangel Trilogy, en alldeles ljuvlig liten trilogi av Meredith Ann Pierce (och inte att förväxla med tv-serien Dark Angel som är något helt annat). Jag har haft dem stående i hyllan länge, länge, de har varit utlånade till vänner mellan varven och det var urlänge sedan jag läste dem. Semestern räckte fint till en omläsning och det var lite som att bli transporterad tillbaka till mellanstadiet.

För ett par månader sedan fick jag en otrolig lust att läsa om Anne of Green Gables. Eller förresten, läsa om? Jag vet inte om jag nånsin faktiskt har läst dem, men tv-serien med Megan Follows i titelrollen lever starkt i minnet. Kanske borde jag både lägga vantarna på böcker och tv-serie, men ingetdera har blivit av än.

Och så idag. Jag har ingen aning om varifrån idén kom, men Kulla-Gulla! Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström. Jag vet utan att se efter att jag inte har en endaste bok om Kulla-Gulla, möjligen har min mamma någon av dem. Jag kikade in på Bokus för att se vad de kunde tänkas kosta och möttes av beskedet att de visserligen har haft böckerna om Kulla-Gulla men nu är de definitivt slut. Morr! En nytryckning är bergis inte att hoppas på. Önskar att jag hade en läsplatta som jag kunde ha all världens böcker på i digitalt format, då skulle ingenting nånsin ta slut… Kanske kan jag nu hitta ett ex på Tradera, vi får se.

Är det fler än jag som plötsligt får cravings efter böcker som gjorde intryck när ni var små eller iallafall yngre än nu?


Flattr this