Jag blir lite förvånad över hur George RR Martin ser på saker och ting emellanåt.

Jag förstår till exempel inte hans syn på fanfic. Att veta att det finns historier om hans karaktärer där ute likställer han med att någon begår våld på hans barn. Um. Jag är helt med på att ens karaktärer och böcker är som ens barn, absolut, men därefter får jag inte ihop det. Nåväl.

Nu då, när Amazon i Tyskland har dabbat sig och släppt iväg en batch av hans A Dance With Dragons ett par veckor för tidigt. Trist förstås, när man har hypat alltihopet inför ett datum som är satt många månader i förväg. När allting ska koordineras och helst funka som ett enda stort väloljat maskineri, klart att man blir sur när en länk i kedjan inte gör det den ska. Speciellt när det är en länk som borde veta bättre. Tyska Amazon har varit med vid boksläpp förr, tänker jag mig.

Men, alltså.

För mig som fan av hans böcker spelar det ingen större roll. Jag kommer självklart köpa boken så snart jag får en chans. Just den här gången kommer jag inte hänga på låset, helt enkelt för att det är många år sedan jag läste de förra böckerna och jag tänker läsa ikapp igen innan jag ger mig på den nya. Jag har bråttom att läsa, men är som bekant en långsamläsare. Det kommer när det kommer. Tills dess kommer jag vara psyched över att den nya delen finns ute, och jag kommer sky spoilers som pesten.

Det var just det där.

GRRM är sur för att det nu finns de som fått fatt på boken i förtid och sprider spoilers från den på internet.
Ja?
Och?
Spelar det stor roll att de gör det nu istället för om två veckor? De enda som på något vis skulle vara förtjänta av det inte cirkulerar spoilers överallt är de som ser till att få fatt på den nya boken tidigt på morgonen den tolfte juli och sedan är så kvicka att de läst ut den till kvällningen eller till nästa gång de sätter sig framför en dator. Den trettonde juli kommer spoilers ändå vara på varje forum, Facebook, Twitter, eller varthelst nu folk samlas och pratar om saker som de gillar.
Jag är en extrem långsamläsare, men jag misstänker att det kommer vara fler än jag som inte har läst ut den här drygatusensidorsboken i en sittning.
Så vad spelar det för roll att det sprids spoilers nu istället för från och med den tolfte juli? Alla är vi vana att ducka så mycket spoilers vi bara kan, för alltid är det någon därute som vet mer om sånt vi inte haft tid att uppleva än och inte vill hålla tyst om det. Alla vi! Det är något som en som kulturintresserad internetanvändare brottas med hela tiden.

Jag har under hela korta första säsongen av Game of Thrones närt en lättnad. Jag vet redan hur det kommer sluta, jag läste första boken för många år sedan. Jag behöver inte hålla mig undan hela stora internet innan jag hunnit se det senaste avsnittet från HBO. Att ändå få se hur de valt att gestalta olika scener har varit en fröjd och jag är urlycklig över att de valde att göra TV av det hele. Att för en gångs skull slippa ducka spoilers har varit underbart skönt.

Alltså. Klart att det är ett problem med spoilers, att vara spoilerfobiker är skitsvårt idag. Men det hjälps inte av att ett sjukt hypat datum inte respekteras av samtliga inblandade.
Där är ett annat problem, det har ingenting med spoilers att göra. Hur ska man komma till rätta med det? Ingen aning.
Det kan väl vara lite roligt att gå och längta efter ett datum kan jag tycka. Det kanske bara inte är det av de anledningar som en del producenter av böcker och TV-serier tror. Kanske?


Flattr this