Det är många aspirerande och etablerade  kreatörer som svär vid Julia Camerons bok The Artist’s Way. Jag fick nys om boken för ungefär ett år sedan, köpte och slukade den. Underrubriken är A course in discovering and recovering your creative self, och det är precis vad det är. En kurs, en formel för att få fart på det kreativa tänkandet och livet.

Jag kom aldrig längre än att prova på de två basic tools som Julia förespråkar, och av dem var det bara det första, Morning Pages, som verkligen fastnade hos mig.

Morning Pages är en daglig ritual som ska utföras det första man gör varje morgon. Tre handskrivna sidor i en anteckningsbok, stream of consiousness. Papper och penna. Tanken är att man rensar ut allt gammalt bös som ligger och skramlar i huvudet så att man sedan är redo att skapa nytt och fräscht. Jag gillade tanken skarpt men fick snart erkänna att jag inte har tålamod att skriva för hand längre. Och ingreppet som skulle krävas i morgonrutinen, ehehehe…

Idén är dock sund och jag klurade länge på hur jag skulle kunna anpassa den för mina behov och förutsättningar. Även om Julia absolut tycker att morgonen är bästa tidpunkten och att ett tangentbord aldrig kan mäta sig med en vanlig penna, så funkar vare sig det ena eller andra för mig.

Enter 750words.com. Jag var självklart inte först med att vilja anpassa Morning Pages till en lite mer modern livsstil och någon har redan hittat på en lösning.

Tre sidor handskrivet blir på ett ungefär sjuhundrafemtio ord. Man kan logga in med sitt Facebook-konto, Google-konto, Open ID eller Yahoo. Ingen kan läsa vad man skriver, det enda som blir synligt för andra är hur många dagar i rad man skrivit och hur lång tid senaste passet tog. Att inte bryta kedjan blir en morot i sig, och dessutom får man små badges när man klarar vissa milstolpar, som tre dagar i rad, tio dagar, trettio, hundra.

Jag började i december och sedan dess har jag bara blivit distraherad och glömt två dagar. Senaste gången var jag väl över hundra dagar i rad och på väg mot min tvåhundradagarsbadge när jag heeelt glömde bort att skriva. Morr.
Nu kämpar jag mig uppåt igen, sjuhundrafemtio ord om dagen, en dag i taget.

Det är förvånansvärt befriande att skriva av sig varje dag. Så mycket att faktiskt läsa senare blir det ju inte, men här är det aktiviteten som räknas, själva handlingen att sätta sig varje dag och rensa huvudet. Även om jag inte gör det för hand, och även om det blir på kvällen efter jobbet snarare än på morgonen så tror jag att Julia visste vad hon gjorde när hon hittade på Morning Pages.


Flattr this