Det är nära nu. Sjuttonde april har Game of Thrones premiär, äntligen. Jag kan inte minnas att jag gått omkring och väntat på en tv-serie såhär länge förut. När jag letar i mina arkiv hittar jag en post från tredje mars 2009, då visste vi inte mer än att HBO köpt rättigheterna av George R.R. Martin för att göra en TV-serie. Nu är det den mest hypade serien i vår.

(Samtliga bilder härnedanom kan man klicka på för att få se i sin fullstora och högupplösta prakt. Do it!)

Det har varit en fantastisk resa, att kunna följa stora delar av produktionen. Från tidiga intervjuer med producenter, castingnyheter som levererades i form av superkluriga ledtrådar från GRRM himself, till skådespelare som ger sin särskilda syn på den roll de gestaltar.

Jag är så glad att internet har funnits under de här åren. Utan denna ändlösa källa till små nyheter från allsköns källor, bloggar och Twitter och Facebook, för att inte tala om nöjesartiklar och andra lite mer officiella kanaler. Utan det hade jag inte ens nu haft en aning om att det här var på väg, än mindre haft förväntningar uppskruvade in adsurdum. Jag är så pepp!

Lika glad och förväntansfull som jag är, lika trött blir jag av att den svenska premiären inte alls är den sjuttonde april. Som om vi bodde i något slags andra klassens land får svenska fans vackert vänta till den fjärde maj då premiären går lös på Canal+.

Men!
Jag ska inte bara gnälla på Canal+ och tingens ordning. Det finns ljusglimtar för oss vars pengar inte kan köpa samma innehåll som de på andra sidan Det Stora Vattnet, åtminstone om man bor i Stockholmsområdet. Cinemateket och Canal+ visar dagen innan den svenska premiären de två första avsnitten på bio Victor i Filmhuset. (De kallar det förhandsvisning vilket jag kanske skrattar högt åt.) Allt som krävs är medlemskap i Cinemateket samt en biljett, vilket tillsammans kostar inga pengar alls. (Alltså ungefär lika mycket som det skulle kosta att tillskansa sig de två första avsnitten på olaglig väg strax efter den riktiga premiären två och en halv veckor innan den tredje maj, but I digress.)

Stor duk! I sällskap av andra fans! Tillsammans! I tjusiga Filmhusets lokaler! Jag är så pepp så jag spricker!

Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att lära känna en ny tv-serie än under de förutsättningarna. Ärligen, det kan jag inte. Även om man skulle ha valt att ta betalt så hade jag lika självklart försökt prångla mig in.

Ingen aning om hur biljetterna har gått åt eller så, men skynda skynda! Ses vi där?


Flattr this