Mitt tips om skrivarpodcasten Writing Excuses härom veckan blev ett riktigt lyckokast. Både Vidde och maloki har rapporterat att de blivit svårligen inspirerade i sitt skrivande av att lyssna på den. Hurra! Det känns väldigt trevligt att ha bidragit till inspiration hos någon annan. Happy ‘fairy is happy.

Jag har ett par till skrivarrelaterade podcasts som jag följer. Även om Writing Excuses är den som är mest hard core, kort och utan en massa prat runtikring utan rakt på ämnet för dagen, så har jag stor glädje av mina podcasts. De håller mig sysselsatt till och från jobbet och hindrar mig från att höra vad mina medpassagerare eventuellt pratar om, till exempel. Ja, och så handlar de om skrivande förstås.

Den första podcasten som jag någonsin lyssnade på är Mur Lafferty’s I should be writing. Jag minns inte längre hur jag ramlade över den, men i stort sett alla andra podcasts jag har lyssnat på kommer sig av att hon på något vis har nämnt dem eller de som driver dem i något sammanhang. I should be writing är en podcast för wannabe fiction writers av en wannabe fiction writer. Mur är visserligen utgiven, hon är otroligt driftig och har en mängd järn i elden, men hon kämpar samtidigt. Med att skriva varje dag, att tro på sin förmåga, inte bli distraherad av internet, och mycket av detta delar hon med sig av till sina lyssnare. Det är oerhört befriande att höra någon med flera titlar på Amazon.com bekänna att nej det blev bara tvåhundra ord idag innan jag var tvungen att hämta min dotter på dagis, jag suger. Hon vill föra ut ett positivt budskap, hon vet hur tufft det kan vara. Hon gör ofta intervjuer med andra författare, med förläggare och agenter. Ett segment heter ”Good cop bad cop”, och det gör hon ihop med vännen och kollegan Matt Wallace. Han är inte… lika positiv och pepp om vi säger så. Han är till och med sjujävla elak. Både underhållande och något av en reality check. Jag är riktigt förtjust i ISBW, varje avsnitt ger mig inspiration att sitta ner och skriva.

Adventures in SciFi Publishing är en annan podcast som visserligen inte har ett lika tydligt fokus som ISBW, men de bjuder på matnyttiga och intressanta intervjuer med författare och förlagsfolk. Jag känner mig inte lika starkt bunden till Shaun och de andra på AiSFP som jag gör till Mur (jag var till och med tvungen att gå och kolla upp vad Shaun heter) men de producerar mängder av intervjuer med spännande människor och jag gillar verkligen formatet. Som de säger i intot: ”If you want to be discovered in today’s industry, you need to talk to people who have actually been discovered in today’s industry.” Nu räknar jag väl kanske inte med det direkt, och inte heller är den amerikanske marknaden jämförbar med den svenska, men ändå. De pratar om intressanta saker med intressanta personer, både om det faktiska hantverket och businessdelen av att jobba som författare. Det märks att de har ambitioner med sin podcast, att de vill ha hög kvalité på sitt innehåll och vill utvecklas. Jag gillart.

Jag följer fler podcasts, en hel hög faktiskt, men de här tre är de skrivar-fokuserade. Writing Excuses, I should be writing och Adventures in SciFi publishing håller min skrivarlåga fladdrande. Jag ska nog berätta om de andra som jag följer också, men det får bli en annan dag. Gå och lyssna på något avsnitt eller två nu vetja!


Flattr this