Vilken är det senaste årtiondets bästa bok inom genrerna Science Fiction och Fantasy (enkelt förkortat SF/F)? Ja, jag vet inte. Ingen aning faktiskt. Men tor.com har haft en omröstning och kommit fram till den här topplistan:

1. Old Man’s War by John Scalzi
2. American Gods by Neil Gaiman
3. The Name of the Wind by Patrick Rothfuss
4. Blindsight by Peter Watts
5. Kushiel’s Dart by Jacqueline Carey
6. A Storm of Swords by George R.R. Martin
7. Jonathan Strange & Mr Norrell by Susanna Clarke
8. Anathem by Neal Stephenson
9. Mistborn: The Final Empire by Brandon Sanderson
10. Perdido Street Station by China Mieville

Jag kan konstatera att jag har läst tre av dem, vilket väl inte är så pjåkigt med tanke på att det inte känns som att jag läst något alls de senaste åren. Jag blir genast sugen på att ge Perdido Street Station en chans till, jag började för flera år sedan men kom inte mer än kanske trettio sidor av någon oförklarlig anledning. Men men, först ska jag ta mig igenom Brave New world som jag har lovat.

Borta på io9 har man istället föresatt sig att hitta den bästa SF-filmen nånsin. De började turneringen i tisdags och kommer fortsätta de närmsta veckorna. I första rundan åkte sorgligt men förutsägbart nog Stargate ut mot Star Wars, men Serenity tog sig vidare över Spider-Man bland annat. Jag föreslår att om du är intresserad så klickar du dig dit för att rösta och hålla ett öga på vilka filmer som går vidare. Kan nog bli hur spännande som helst, känner jag.


Flattr this

