Fifteen minutes long, because you're in a hurry, and we're not that smart.

Måndag morgon, inte min favorittidpunkt i veckan direkt. Imorse lyckades jag med konststycket att missa mitt tunnelbanetåg med mindre än en meter, trots språngmarsch på isig gångväg och trots att jag dödsföraktande kastade mig efter dörren som höll på att stängas. Jaja, det är ju måndag trots allt. Sånt händer inte vilken annan dag i veckan som helst.

Så bra då att de flesta måndagar bjuder på lite av ett botemedel.

Writing Excuses är en no nonsense skrivar-podcast för oss wannabe-författare. Eller snarare, det är en podcast för författare och som behandlar även oss wannabes som Riktiga Författare. Den hostas av Brandon, Dan och Howard, tre etablerade amerikanska författare med glimten i ögat. De delar med sig av riktigt smarta tips och tricks, saker man bör tänka på och saker man bör känna till om man tänker sig att försörja sig på sitt skrivande.

Det mest utmärkande för den här podcasten är att de håller det kort. De siktar på att avhandla varje givet ämne på femton minuter och lyckas för det mesta. Det finns inte tid för svammel. Här är det rakt på sak och to the point som gäller, dock inte utan att de skojar och skämtar hela vägen igenom.

Avsnittet som väntade mig idag har titeln Perseverance, och handlar om hur man måste ha tålamod om man vill arbeta som författare. Det tar tid, både att skriva och få texter antagna. Ingen kommer att slänga kontrakt efter dig utan en massa hårt arbete. Brandon (har jag för mig att det var?) skrev tolv romaner innan han lyckades få den första utgiven. Tolv stycken!

Writing Excuses tjänar som en adrenalinkick för mig, de låter mig drömma lite samtidigt som de ger mig bättre förutsättningar att ha realistiska förväntningar på ett skrivande liv. Jag rekommenderar alla som har författarambitioner att ta sig en kik. De är inne på femte säsongen nu, så där finns massor av matnyttigt i arkiven att lyssna på.
Min måndag blev iallafall bättre.


Flattr this