Jag har fortsatt fundera på det där med musik och pengar till artister och andra som skapar. Ja musik, men annat också. Konst, liksom. Bear with me nu, jag kom på något.

Hela problemet med tjänster som Spotify, som jag ser det utan att vara en van användare, vilket vi ju vet att jag inte är. Alltså, jag HAR ett Spotify-konto men jag har knappt använt det. Jag lyssnar helt enkelt inte på musik. Iallafall. Problemet så som det framstår i mitt huvud är att man utgår från att konsumenterna inte vill bli påminda om att det på något sätt är pengar inblandade. Pengar är fult, kanske? Tjänsten ska vara gratis, det är reklamfinansierat och om man betalar så gör man det månadsvis. För folk vill inte betala för sig, helst, de tycker inte om att tänka på att det går pengar från deras fickor till artister och skivbolag?

Tanken jag fick var att man kan vända på steken, sluta tro att folk inte vill betala utan tvärtom är intresserade av att inte bara ge pengar till sånt de tycker är bra, de är också nyfikna på att se hur mycket ”deras” artister tjänar. Med det tänket så skulle man kunna tjäna mycket mer. Tänker jag mig. Jag vet ju bara hur jag själv sitter klistrad vid statistiken från Flattr vid varje månadskifte, hur många klick har det blivit, och hur mycket pengar? Hur många har gillat det jag har skrivit? Det är aldrig några större summor, men bara för att jag inte ens går runt på mitt flattrande så gör det det inte mer fascinerande. Jag är inte alls säker på att det är enbart för att det handlar om, åtminstone i teorin, pengar till mig.

Så, Spotify. Säg att man kunde se, kanske ihopräknat varje månad som hos Flattr, eller varje vecka, eller var tredje månad, hur mycket man har lyssnat på olika artister. Du har lyssnat sjuttiofjorton gånger på Lady Gaga’s senaste, och femtioelva gånger på Tomas Ledins gamla dänga, och två gånger på något annat vad det nu kan vara. Och så vidare. Och så en summering, ditt lyssnande har genererat såhär många pengar till de här artisterna och deras skivbolag. (För de där två lyssningarna: två gånger $0,00029 till artisten. Sisådär 0,387 svenska ören.) Om man kunde se hur mycket ens lyssnande har genererat i revenue till ens favoritartister, skulle det då inte öka intresset för dem? Om man kunde se att så här många lyssningar har gjort att den här artisten får så här mycket pengar. Och i samband med den sammanställningen kanske något i stil med… ”Känns det här lite lite, vill du donera mer direkt till just den här artisten klicka här på den här doneraknappen.” Spotify kan enkelt ta en del av den kakan också så länge den är klädsamt liten, och man uppmuntrar folk att lägga pengar på sånt de gillar. Det är inte farligt att vara öppen med vilka summor det rör sig om, hur stor andel får artisten, hur stor andel går till skivbolaget och hur mycket tar Spotify själva.

Det är inte fult att tjäna pengar. Det är inte ens fult att tjäna obscent mycket pengar, så länge man gör något som folk gillar och kan stödja och uppskatta. Visst, många av oss skulle inte ha något emot att tjäna lika mycket som de stora, jag skulle till exempel gärna tjäna lika mycket på att skriva fantasyböcker som JK Rowling. Skillnaden mellan mig och hon är att hon faktiskt har skrivit ett gäng riktigt bra böcker, jag har inte gjort det. Än. Hon ska ha cred för det hon har gjort och gör, och min förhoppning är att det ska finnas massor av fantasyfans därute redo att ta emot mitt fantasyepos så snart jag nu bara har, ni vet, skrivit det…


Flattr this