Rent tekniskt nådde nyheten mig igårkväll. Det sista jag såg innan jag stängde locket till laptopen var Tweetdeck och någons tweet om det hela, men jag var så trött att det jag läste inte registrerades. Det blev istället det första som mötte mig imorse.

Stargate Universe har lagts ner.

Den tredje och antagligen sista inkarnationen av Stargate-franschisen är icke mer. Ja, den sista halvan av andra säsongen kommer nog sändas som planerat i vår, men sedan är det obevekligen slut.

Jag är inte lika heartbroken nu som jag var när SGA lades ner för några år sedan, jag har inte hunnit binda mig lika hårt till SGU. Men jag måste ändå säga, så mycket som jag ändå älskade SGA så är Stargate Universe överlägset bättre. Hantverket är gediget, skådesplare och manus och hela skapelsen är en riktigt, riktigt bra serie. I SGU har man verkligen lyckats med att berätta en intressant historia och göra det bra, och att man mer lutar åt den moderna arcformen istället för episodiskt berättande skadar säkert inte. Så synd att vi nu antagligen aldrig kommer få veta hur den var tänkt att sluta.

Å andra sidan var det inte oväntat. Efter att så länge har sänts på fredagar på SyFy Channel som en del av deras SciFi Friday-paket flyttades de i år till tisdagar. Den kvällen är konkurrensen mördande, och antingen klarar man sig eller så åker man ut med huvudet före. Vi var många som begrep att det inte skulle ge den boost i ratings som man hade hoppats på. Nåja, SGU blev åtminstone inte lika brutalt slaktad som Caprica…

Återstår nu att se vad som händer med de utlovade filmerna (direkt till DVD) som ligger och väntar på att bli producerade. Både SG1 och SGA har manus som väntar på att bli filmade, men pengarna saknas för att dra igång produktionen.

Det är lite meckigt det där. Det är Bridge Studios i Vancouver, Canada som producerar, men SyFy Channel i USA står för beslutet att lägga ner serien eftersom det är de som sänder avsnitten. DVD-distributionen står MGM för, och det är deras ekonomiska problem som gjort att vi fortfarande väntar på de avslutande filmerna från de två tidigare serierna. Det är många faktorer som ska stämma innan vi kan få vår fix av science fiction-TV, och nu har just den här kombinationen av awesome sinat för oss.


Flattr this

