Det är inte långt kvar nu. På måndag är det dags att dyka ner i årets upplaga av NaNoWriMo. Jag börjar känna, för första gången sådär på riktigt tror jag, att det vore bra med lite mer planering på den plot jag har ett frö till. Tidigare år har jag anammat devisen No Plot, No Problem och kastat mig ut förhållandevis bekymmerslöst och bara… skrivit. Nu skulle jag önska mig lite mer kött på benen, men vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Hur gör man, liksom?

Jag insåg att jag började bli lite rädd för min idé. Den var så bra, kunde bli så stor och fantastisk. Kanske borde jag till och med vänta lite, se till så att jag var en lite bättre författare innan jag gav mig på den för att verkligen kunna göra den rättvisa? Där började mina varningsklockor pingla, det lät misstänkt likt varnande ord från otaliga skrivarbloggar och podcasts. Så kan man inte tänka för då blir det ingenting alls skrivet. Och blir det ingenting skrivet kan man inte bli bättre. Första utkastet av ALLT är skräp, jag kommer aldrig kunna skriva ett perfekt första utkast. Allt jag har är idén som jag gillar bäst just nu.

Alltså, jag ska skriva Den Där Idén och jag hoppas verkligen att den inte spårar ur… Meeep.

Jag förbereder mig så smått på andra sätt istället. Något som har pågått under bortemot ett halvår är att samla skrivande omkring mig. Jag prenumererar på nästan varenda författarblogg och skrivar-podcast jag kommer över, sållar sånt som är dåligt och behåller det som känns inspirerande.

Jag är väldigt beskyddande om min RSS, där hamnar massor av intressanta saker från alla möjliga områden som intresserar mig och allt som finns där måste åtminstone slängas ett öga på. Knappen ”mark all as read” är aldrig använd. Att identifiera ett sinkhole för min tid är inte särskilt svårt.
Så.
För att frigöra tid i november har jag plockat bort en del, särskilt nyhetssökningar och sånt som till exempel Techcrunch och io9 som genererar väldigt mycket material har fått stryka på foten. Valet står verkligen mellan att läsa eller att skriva och nu ska jag skriva, banne mig.

Innan måndag har jag också tänkt hinna med att sätta mig in i Scrivener. Snart sagt varenda författande Mac-användare jag vet höjer detta program till skyarna, och när det nu släppts en beta för Windows lagom till november är jag ju tvungen att iallafall testa. Kanske kan Scrivener hjälpa mig att bygga på min plot också?

Jag är alltså inte riktigt redo för en månads intensivt romanskrivande än. Men vadå, jag har ju hela helgen på mig…


Flattr this