Av en slump nås jag av den tydligen fantastiska nyheten att SVT köpt in och kommer sända nya TV-serien The Event. Den stora nyheten är här alltså att man som svensk inte ska behöva vänta i månader eller tillochmed flera år för att få se det nya, utan bara en vecka efter att respektive avsnitt sänts i USA.

En vecka. En serie. Oj voj, jag är alldeles överväldigad. Eller, liksom, inte.

Det blir självklart än bättre. Den här fantastiska storsatsningen, som man är så stolt över och som tydigen ska stävja den hemska fildelningen, när sänds den? Ska jag kanske ta mig till att passa en specifik tid och titta på en serie för första gången på många många år? Det kittlade lite i magen av tanken, det ska jag erkänna. Jo, den tidpunkt man valt för sin fantastiska nya satsning är… TADAA! Kvart över tolv. På natten. 00.15. (Jag har fått utpekat för mig i kommentarsfältet att det är en repristid, första sändningstid är 21.15 på söndag, vilket fortfarande är för sent för mig de allra flesta veckor. Nåväl.)

Jag vet inte vad man egentligen tror om fildelande svenskar, men den här svensken ligger iallafall och sover då. Jag jobbar, vet ni, och behöver min skönhetssömn. Hur intresserad jag än är av amerikanska TV-serier, och det är jag verkligen, så får de mig inte att rucka på sömnen. Sorry.

Men! Ah, för en gångs skull kommer SVT erbjuda veckans avsnitt via SVT PLAY. Alla fildelande svenskar kommer naturligtvis flockas där, på en tidpunkt som passar dem. Briljant! Om det inte vore för att varje avsnitt bara finns där en vecka. Fail igen. Lite glad ska jag väl vara att de valt att dra igång TV-säsongen efter valet, men om man nu råkar var väldigt upptagen en vecka och vill se två avsnitt eller fler i stöten när man får ett par timmar över? Då regerar fortfarande fildelningen.

Så nära, men ändå så oerhört långt borta.

Svenska kanaler har länge varit fullständigt ointresserade av hur vi i Sverige idag vill se på TV. Och när man nu äntligen försöker så missar fortfarande med pinsam tydlighet målet.

Jag kommer inte se på The Event på SVT av flera anledningar. Framför allt för att TV-schemat är rätt knökfullt redan med alla serier som drog igång i USA i förra veckan (Extra glad är jag för The Big Bang Theory, Fringe, Supernatural, How I met your mother och Castle. För att inte tala om Stargate: Universe som börjar imorgon. Squee!) så för att få plats med en till behöver det allt vara något i hästväg. Av det jag sett hittills är inte The Event så speciell, till exempel sågar io9  den efter första avsnittet och jag är böjd att hålla med dem i deras analys. Det blir lite komiskt när SVT berättar att det här är TV-världens stora snackis. Ehum, tillåt mig småle…

Det mest tragiska i allt det här är att jag med glädje skulle betala för att se den här typen av serier, om jag bara kunde få göra det med samma enkelhet, lika tidigt och lika kvalitetsäkert som fildelningen erbjuder. Extra plus om priset är skäligt och inte lutar åt ocker. Jag VILL betala för mig, men jag FÅR inte.

NBC vill inte ha mina pengar, däremot vill de gärna få kalla mig tjuv och pirat och hävda att jag saboterar för dem. Trots att jag faktiskt köper så mycket jag har råd med när det sedan släpps på DVD, vilket i dagsläget är enda sättet för mig att visa min uppskattning. Det är lågt, riktigt jävla lågt.


Flattr this