Det sägs att intresset för HBOs filmatisering (Seriefiering? TV-serie-seriefiering?) av fantasysuccén A Game of Thrones är rekordstort. Och visst, det har bloggats och spekulerats och klurats och förväntats på både bloggar och diskussionsforum ända sedan det blev känt att G.R.R. Martin hade sålt rättigheterna till HBO. Men rekordstort? Jag vet inte, jag tycker att fans verkar bete sig som fans gör mest när det handlar om saker man tycker om. Vi pratar, spekulerar, vrider och vänder på varje liten bit av information vi kan få tag på och väntar andaktsfullt och inte alldeles tålmodigt på mer, mer, mer. A Game of Thrones är förstås inget undantag men heller inte exceptionellt utsatt. Det säger jag som en som bara har mitt lilla hörn av internet att gå efter, jag sitter ju inte på HBO och ser anstormningen direkt. :)

I nästan två år har bloggen Winter is Coming, som förövrigt drivs helt ideellt av ett fan av böckerna, delat med sig av alla små nyhetsbitar man har kunnat komma över. Jag har ivrigt läst varje liten post, och det är ju inte första gången jag låter min iver spilla över här på min egen blogg. Nu äntligen har HBO själva dragit igång en blogg för att samla information från inspelningen. De är igång med att spela in första säsongen på Irland, senare kommer man att fortsätta till Malta. Vi kan bara hoppas att det blir fler säsonger framöver då det är planerat att en säsong ska spegla en bok i serien, och senast jag hörde var att G.R.R. Martin planerat det till iallafall sju delar. Premiären är beräknad till tidigt nästa år.

Igår, i samband med säsongavslutningen av True Blood (som jag inte hunnit se än, don’t spoil me!) sändes tydligen både en nyklippt trailer och en del bakom-kulisserna-prat. Spännande! Jag ska inte säga att de lyckats pricka helt rätt i det jag sett framför mig när jag läst böckerna, men de ligger så nära, så nära. Och att få höra Mr Martin himself säga ”My God, they got it right, there it is” ger mig  ärligt talat ståpäls. Det är mycket som står på spel i och med den här produktionen, för alla miljontals fans över hela världen inte minst, och det märks att de har satsat ordentligt för att få till det. Like!

Trailern, ”Raven”:

Och så bakom-kulisserna-sekvensen, som för mig innehåller mest matnyttigt i form av glimtar av skådespelarna. Dothraki! Viserys! Dany! Tyrion! Vargarna!

Så, är det någon mer än jag som knappt kan bärga sig till det är dags för säsongpremiär? Jag är så psyched över att det redan finns ett färdiginspelat och klippt pilotavsnitt därute, det som fick HBO att lägga en order på en full säsong, och vi får inte se det. Än. Gah!


Flattr this

