Just nu är jag inne i en grön period. Vad det gäller garn alltså. Av någon anledning fastnar jag för de gröna nyanserna i garnbutiken, och de mönster jag hittar som är uppstickade i någon grön nyans känns ofta lite mer frestande att testa själv än andra färger. Inte bara förstås, men allt som oftast sitter jag och klurar på någonting… grönt.

Hey, jag klagar inte. När jag hade en rosa period för några år sedan kunde jag inte komma ur den kvickt nog och den försatte mig ändå i diverse problem. Jag är inte en rosa person.

Förut var det mer ljusgröna eller nästan gula nystan som jag suktade efter, de har nu börjat dra åt det mörkare hållet. På semestern medan jag var förkyld gjorde jag till exempel en sjal som jag hoppas ska bli bra att vira om halsen så snart det blir lite kallare i luften. Mönstret hittade jag i senaste numret av stickmagasinet Knitty.com (som har sjuuukt mycket både fina och knäppa mönster att välja bland) och heter Coquille.

Garn: Fleece Artist Merino Ireland. Stickor nr 4 och 6.

Medan jag höll på och blockade den twittrade jag ett litet smakprov. Jag tog förresten de stickor jag hade till hands, såhär i backspegeln borde jag nog ha valt ett par storlekar mindre för den känns lite gles, men… Jag gillar den!

Så idag började jag rota i gömmorna efter nästa projekt. Jag menar, jag kan ju försöka göra något av det garn jag redan äger istället för att slösa hela veckopengen på nytt. Och tror ni inte att allt det jag grävde fram visade sig vara grönt… Någon av de här blir det härnäst, tror jag.

Ett mörkgrönt nystan Kampes 8/4 fingrade jag också på, men det är typiskt virkat överkast-garn för mig och jag kanske borde slutföra det överkast jag håller på med innan jag börjar på nästa. Det åkte tillbaka i lådan. Vi får se.

Det är hursomhelst skönt att ha kommit igång med stickeriet igen. Skapande i någon form är en nödvändighet, även om det här är mer hantverk är kreativt så ger det ändå samma typ av tillfredsställelse och känsla av att ha gjort något. Väldigt trevligt.

